Min (vår) FIRE-summa börjar närma sig, troligen nås den inom ett år eller två, sig så jag tänkte släppa ut planen i forumet för att få input och kritik.
Jag och min fru slutar jobba vid 56-57 års ålder (det skiljer bara 20 dagar på oss). Det ger att vi behöver finansiera inkomsgapet fram till riktåldern -68 år. Låt säga att det blir vid 56,5 års ålder, det blir ca 140 månader att finansiera. Min fru har nästan hela arbetslivet jobbat 50% och sjukbidrag på 50%. Därför ska vi ha en slutsumma kvar som höjer hennes pension till min nivå ungefär.
Under FIRE-perioden tänker jag att vi har kapitalet i en Golden Butterfly-portfölj som har den högsta SWR på portfoliocharts
Eftersom jag under hela uppbyggnadsfasen av kapitalet har investerat som Börslabbets svenska kvantportfölj samt Global trendföljning (Global Tactical Asset Allocation) så kommer jag använda dessa som aktiedelarna i Gollden Butterfly-portföljen. Den kommer då vara investerad så här.
20% Börslabbets svenska portfölj
20% Global trendföljning
20% långa räntor
20% korta räntor
20% guld
För att minska " Sequence of Returns Risk" (risken för dåliga år i början) är min tanke att de första 3-4 åren göra uttagen från de förväntat lågavkastande tillgångarna (räntor och guld). Då har aktiedelen tid på sig att återhämta ett eventuellt ras.
Är tanken att det ska räcka i exakt 140 månader eller är det uppbyggt så att ni egentligen bör klara kanske 250 månader med det ni sparat ihop och får i avkastning framöver?
Det blir inte en Golden Butterfly om du inte använder samma tillgångslag som i den simulerade portföljen.
Golden Butterfly innehåller t ex en stor andel faktor-tillgång (US small cap value), och de är lite speciella. Det är väl också bara amerikanska aktier i den?
Om eller så länge börsen fortsätter upp när ni går i pension så ska du inte ta från de säkra tillgångsslagen, utan utnyttja övervärdet i aktieportföljen. Använd istället enbart de säkra tillgångslagen om/när det blir en sättning i marknaden.
Jag tror det kommer fungera bra. Jag är själv stay rich men jobbar fortfarande och har själv en GB, liknande din men tyvärr mkt usa räntor och aktier. Men detta kvartalet fick den verkligen stresstestas och jag är bara back ca 5-6% iår, jämfört med 15% (sista jag kollade) för en globalfond. Tillväxten föregående år var ändå helt ok.
Alla är vi individer med olika behov och utgifter så svårt att säga. Själv har jag inte jobbat på 1,5år och är 53år och har nästan allt på sparkonton med bra ränta. Tar ut tjänstepension när jag fyller 55år på fem år. Reser fyra-sex gånger om året utomlands och har inga skulder. Har gjort en kalkyl och ska ha kvar runt 2,5 miljoner vid 68år. Har räknat med inflationen. Har mycket låga utgifter.
Ökar inte detta risken? Du ligger med mer och mer i aktier, dvs högre risk. Tänk om börsen kraschar år 3?
Jag har startat min FIRE och jag gör precis tvärt om. På samma sätt som man regelbundet skall sätta in på börsen under uppbyggnadsperioden, så resonerar jag att jag nu vill regelbundet plocka ut från börsen för att jämna ut nivåerna man säljer vid. Ungefär var tredje månad säljer jag av ett belopp som motsvarar de kommande tre månadernas utgifter och sätter på sparkonto. Jag säljer mestadels aktier, för så ser min riskbalansering ut just nu.
Ursäkta frånvaron från min egen tråd. Har varit på långhelgsresa med nya husbilen.
Jodå, det är montecarlosimulerat med våra genomsnittliga utgifter och krav på slutkapital.
Fastigheten där vi bor är ingen fri finansiell tillgång, därav är den inte med i kalkylen. Man kan inte sälja en m2 av hallen för att finansiera nästa månad.
Eftersom jag vill sluta fortast möjligt har jag inte tålamot att samla ihop kapitalet som krävs för att ligga i 100% aktier som du
Det ska vara en dryg miljon över efter 140 månader, det ska kompensera skillnaden i pension mellan mig och min fru. Efter 140 månader kan vi ta ut pensionen så det finns inget behov att finansiera längre tid.
Nej, det här blir min variant av portföljen. Jag vill heller inte ha den stora valutaexponeringen.
Målet är att maximera överblivet kapital, så min plan är att det till sist ska bli 100% aktier.
För att då blir pensionen för låg. Ingen av oss är höginkomsttagare, min fru har haft sjukbidrag på 50% i 30+ år
Det ger för låg pension resten av livet.
Egentligen vill jag ligga i 100% aktier, men har inte kapitalet för att balansera den risken. Golden butterfly är min riskminimering, nästa steg ner i risk är att ta ut jämt mellan tillgångarna. men det hoppar jag över. När jag känner att det finns tillräcklig marginal för att ha 100% aktier så går jag över till det.
Nu tyckte jag iofs att det ju lät som en bra plan. Om det sedan är försiktigt med guld kan ju diskuteras. Det är mer drag där än på många andra ställen i dessa tider.