Feedback på förenklad global barnportfölj 100% aktier

Hej!

Feedback på detta, tack!

Länsförsäkringar global index 65%

plus småbolag Sverige index 15%

länsförsäkringar tillväxtmarknad 15%

handelsbanken råvarufond 5%

Jag skulle bytt ut plus småbolag sverige till "Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri ". Om du sedan har portföljen hos Nordnet så skulle jag siktat på en guldfond istället för råvarufonden. T.ex. GZUR.

Tack för svar! Tyvärr detta sparande är på Länsförsäkringar bank och då när jag kollade tänkte jag att råvarufonden kunde vara ett alternativ eller Pacific Precious fast den är dyr.

Gl Småbolag Ind Cri är en globalfond men behöver inte vara sämre för det. SHB råvarufond är ingen bra ersättning för guld, titta på innehavet - mycket hög risk.
https://borsrum.handelsbanken.se/Handelsbankens-Index/Ravaruindex/SHB-Commodity-Index/

Är det då bättre med Pacific eller helt strunta i guld?

Förresten varför byta till småbolag ind cri?

Jag passar också på att ställa frågan kring varför byta PLUS småbolag mot Handelsbanken Gl Småbolag? Är det en allmän rekommendation eller endast för portföljen ovan?

Fonderna riktar sig mot olika marknader och PLUS småbolag är dessutom billigare och har gått bättre historiskt.

Det beror lite på vad man är ute efter. Jag tycker ju att man ska köra globalt så mycket som möjligt eftersom det både diversifierar valuta och går i linje med forskningsresultat om att investera så brett som möjligt. Jag kollar därför alltid mer utifrån tillgångsslag och utifrån perspektivet “småbolagsfond” så tycker jag att SHB-fonden är bättre än PLUS-fonden. Jag tittar sällan på historisk avkastning faktiskt.

Med det sagt så är inte PLUS-fonden dålig, tvärtom. Det är bara att jämföra äpplen med päron och i det här fallet föredrar jag äpplet. :slight_smile:

Guldet då?

Lägga till länsförsäkringar fastighetsfond istället?