Har jag tänkt rätt?

Hej,

Nedan följer min fondkorg. Det jag undrar över är två saker

1. Har jag råkat ta in dubbletter i min korg? Alltså fonder med olika namn som alltså innehåller samma bolag.
  2. Vilka fonder kan jag ta bort ifall jag tar in PLUS Allabolag Sverige?

Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 SEK 5,9%

Länsförsäkringar Global Indexnära 40,4%

Länsförsäkringar Tillväxtmrkd Idxnära A 2,2%

PLUS Småbolag Sverige Index 10,1%

SEB Hållbar Sverige Indexnära 5,7%

Spiltan Aktiefond Investmentbolag 9,6%

Swedbank Robur Access Asien A 2,0%

Swedbank Robur Ny Teknik A 24,1%

//Tack på förhand

1 gillning

Asien-fonden överlappar nästan helt med Länsförsäkringar Tillväxtmrkd Idxnära. 80-90% av tillväxtmarknaderna är i Asien, så det enda du gör är att övervikta Asien lite grann. Inte hela världen, men det vore lättare att bara köra 4.2% med Länsförsäkringar Tillväxtmrkd Idxnära.

Lägger du till PLUS Allabolag Sverige så skulle du kunna ta bort både SEB Hållbar Sverige Indexnära och småbolagsfonden, eftersom PLUS Småbolag är inbakad i Plus Allabolag. Det beror på om du vill övervikta småbolag eller inte.

2 gillningar

Dessa har alla viss overlap med PLUS Allabolag, den har delvis småbolag. Om du vill förenkla behövs dem kanske inte som tillägg skulle du välja PLUS Allabolag

1 gillning

Tack för ditt svar och klargörande :pray:t3:

Tack för ditt svar Bengt🙏🏼

1 gillning

Jag tänker att du kanske ska titta på avsnittet nedan med olika RT modellportföljer, fonder och fördelningar :slight_smile: Jag kryddar min portfölj med ca 20% branchfonder men är väl medveten om att jag riskerar att inte få utveckling som globala börserna. Du har en rätt häftig tilt mot både tech och Sverige.

1 gillning

Tack för tipset JFB😀 Ska titta på avsnittet! Jag hade även med Handelsbanken Hållbar engergi tidigare men sålde bort pga lite för hög avgift.