Feedback på min planerade fondportfölj

Hej alla medlemmar här på forumet!

Jag har planerat att renovera min nuvarande portfölj och satsa mer långsiktigt 20år+ (kommer såklart omplacera någon gång per år). Jag har dock varit lite tveksam på hur min fördelning är. Därför undrar jag vad ni tycker? Finns det några justeringar som kan göras, eller borde jag göra om helt?

Portfölj:
PLUS Allabolag Sverige Index - 10%
AMF Aktiefond Småbolag - 10%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag - 5 %
Swedbank Robur Ny Teknik A - 5%

Länsförsäkringar Global Indexnära - 60%
Avanza Emerging Markets - 10%

Tack på förhand!

Hej välkommen till forumet!

Fin portfölj :slight_smile: Din portfölj skiljer sig från rikatillsammans-portföljen, du kanske redan vet om det? T.ex. kan du se Tabell 1 i följande länk. Så kanske du vill ge en mening eller två och förklara varför du valt dina innehav? Då brukar det bli en bättre diskussion :slight_smile:

• Jag gissar att du t.ex. har extra preferens för Sverige eftersom du har hela ~27% i Sverige? Jag vet att svenska börsen gått väldigt bra historiskt, vad är din tes att det kommer fortsätta göra det?
  • Övriga länder i världen får nöja sig med 1 fond för sin exponering. Men Sverige får 4 fonder. Varför så många fonder för Sverige? Eller tvärtom, varför inte fler fonder för övriga länder också (t.ex. en global småbolagsfond)?
  • Dina tre svenska nischfonder har gått extremt bra senaste åren. AMF Småbolag har tilt mot tillväxtbolag, som gynnats av sjunkande räntan. Spiltan har gynnats av sjunkande räntan samt substansrabatten (som nu är borta). Robur Ny Teknik har extrem tilt mot tillväxtbolag som gynnats av sjunkande räntan. Så, vi kan förklara varför dessa fonder haft medvind. Men kommer de fortsätta ha medvind kommande åren? Ber dig läsa https://www.reddit.com/r/Bogleheads/comments/ikc6n0/so_you_want_to_buy_us_large_cap_tech_growth/, bifogar en paragraf nedan:

Point being: if you’d used 2000s results to craft a 2010s portfolio, you’d have done horribly. You certainly wouldn’t have tilted toward US growth or tech - you might have left some of that out entirely. And yet here we are, with new people daily asking about tilting toward US large and tech for the 2020s based on the 2010s. I don’t know what will do well next. But we do know from prior decades that chasing recent winners can wind up yielding terrible results.

2 gillningar

Ett tips, eftersom du har en teknikfond och i övrigt verkar vara inne på indexspåret .
Kanske köra den nya teknikindexfonden från Plus fonder?

I övrigt ser portföljen ut att ha en bra spridning om man vill ha övervikt Sverige (vilket jag själv också har)

Intressant reddit-inlägg!

Stora exponeringen till Sverige beror stort på home-bias. De nishade fonderna är egentligen valda pga “Dumma pengar”. Jag har ägt fonderna innan och ser inte riktigt varför t.ex teknik skulle sluta ge avkastning. Dock är det mest magkänsla.

Jag är inte generellt så insatt i ekonomin. Kanske är det bättre att satsa mer globalt och i Sverige lägga mer på index?

Stryk teknikfonden, för nischad.
Allt du har i Sverige är lite mer volatilt än en bred Sverige indexfond. Har du valt detta med flit?
Mitt förslag skulle annars vara om du vill ha ca 25-30% i Sverige ta t ex 20% Plus Sverige alla bolag och sen 5 % vardera AMF och spiltan. På så vis har du tagit ett bet med 10% av portföljen (om man bortser från Home bias).

Har själv dumpat alla mina LF indexnära. Extrem hög vikt i enskilda bolag med skyhöga PE.

Som att köpa generalindex mars 2020.

Vad har du valt i stället?

SPP Global Multifactor A SEK.

Största bolag ca 1%. Passar min riskspridning bättre.

Har dock bara 2% av portföljen i denna tillgång men redo att öka.