Mina förutsättningar, 37 år och fått ett större belopp.
Inspirerade av tanken med permanenta portföljen och ombalanseringar…
Mitt mål är att kapitalet ska växa så pass mycket att jag ska kunna leva på det i utlandet inom 8-13 år.
Har två portföljer där jag tänker en belåning mellan 10-25 procent med att satsa på att ligga runt 13 procent långsiktigt. Vill kunna få en bra avkastning men utan att portföljarna kraschar med 30-50 procent under 1 år…
Den mer försiktiga portföljen
50 procent aktie index
20% globala index
15% Nordiska index
7,5% Europa index
7,5% Fastigheter index
25 procent ränta
5% kort ränta
20% lång ränta
25 procent alternativa tillgångar
12,5% procent guld - Etf:er som följer priset
12,5% procent råvaror - Etf:er som följer priset
Den mer aggressiva
60 procent aktie index
20 Ränta
10 Guld
10 Råvaror
Innan tillskottet av större kapital har jag kört
35 Aktier, 35 Ränta, 15 guld, 15 Råvaror
Men tänker att jag bör öka risken lite? Om jag har en tidshorisont på 8-13 år?
Vill vara klar helst om 8 år men senast om 13 år.
Kanske kan nämna att jag har ingen bostadsrätt eller några andra lån. Därav tänker jag att det är rimligt för mig att ha lite belåning. Har normal lön men kommer inte sätta in mer pengar, behöver få en avkastning på cirka 150-200 procent innan jag “drar” utomlands…
Undrar även kring hur folk gjort som lever utomlands med sina ISK/KF konton, det blir problem?
Alltid svårt med rekommendationer och så bör du göra men jag skulle nog köra 100% globalt med tanke på din ålder. Räntor och allväderstänk kan man tillföra när man blir äldre.
Jag är +50 och FIRE knackar på dörren och jag har 25-30% räntor + lite guld som jag nyligen köpt. Fram till 50 hade jag inga räntor alls utan bara 100% aktier, aktiefonder.
Tack för feedback. Du har nog rätt i att jag fortfarande är i ålder för att ta hög risk. Men är rätt känslig för risk och när börsen kraschar det är först då man vet om man klarar trycket. Är övertygad om att extremt många sparare går minus för de säljer i panik. Rent logiskt är nog 100 procent aktier rätt om man inte rör portföljen på 5 år för alla. Men gäller att klara av att inte röra skiten så att säga…
Kör 25 procent tolerans så tänker att de kan få svänga lite mer i min portfölj men att jag startar med 50 respektive 60 procent rent i aktier, då jag sätter in en större summa direkt.
Alla synpunkter uppskattas, alltid bra att få fundera lite extra
Kronan har tappat 25% i köpkraft de senaste 10 åren, hoppas du känner att det är okej med en tung position i SEK via räntebärande.
Det är heller inte bra att ha räntebärande i en ISK/KF, bättre att lägga det i en AF då de sällan ger hög avkastning.
Jag bor utomlands och det går utmärkt att behålla ISK/KF (såvida du inte flyttar till USA), men svårt att öppna nya konton som man inte redan skaffade när man bodde i Sverige.
Om man däremot är begränsat skattskyldig slipper man svensk skatt om man kör fonder i AF eller ISK. Däremot vanlig skatt på KF.
Men sedan måste du ha koll på vad som gäller i ditt nya land.