Feedback på mina två portföljer

Hej!

Har landat i de här två portföljerna efter en hel del läsning här på forumet. Utgångspunkten var att jag tyckte att rikatillsammans och barnportföljen blev krångliga att månadsspara i och försökte hitta ett enklare upplägg utan guld. Vore kul att höra vad ni tycker om portföljerna.

60/40 portföljen
Länsförsäkringar global indexnära 40%
Plus allabolag sverige 10%
Avanza emerging markets 5%
Handelsbanken Gl småbolag ind cri 5%
AMF Räntefond Mix 40%

90/10 portföljen
Länsförsäkringar global indexnära 50%
Plus allabolag sverige 20%
Avanza emerging markets 10%
Handelsbanken Gl småbolag ind cri 10%
AMF Räntefond Mix 10%

Jag skulle byta räntor mot guld. Räntor är katastrof i detta scenario där det trycks pengar som det vore vatten värt.

Tycker även att svenska småbolag är att föredra framför large cap. Då slår man 2 flugor i en smäll där man dels får småbolag + home bias

That’s my 2 cent

Jag tycker det är riktigt fina portföljer!

Räntor är som sagt klurigt i nuläget och man kan ersätta dessa mot ett sparkonto med insättningsgaranti och med lite ränta. Då blir portföljerna fortfarande mycket smidiga att månadsspara i. Med det sagt så har jag dock själv räntefonder i mina egna portföljer.

Sen rent personligen gilla jag inte att ha så mycket homebias som 20% så jag hade tagit 10% av dessa och lagt i globalfonden.

Annars som sagt, mycket bra och billiga portföljer.

Vad menar du med large cab?

Large cap = stora bolag

Sant, kanske får skippa räntorna och köra på sparkonto istället.

Av nyfikenhet, vad har du för räntor i dina portföljer?

Ok. Jag hade guld tidigare men det blev besvärligt att månadsspara i, var tvungen att spara och köpa ett fåtal gånger istället för månadsvis.

Jag använder mig av en kombination av följande räntefonder för tillfället:
Globala statsobligationer, valutasäkrade - AMF räntefond mix
Globala realräntor, valutasäkrade - Danske invest globala realräntor
Krediter, företagsobligationer - Spp high yield Företagsobligation plus

Jag har beskrivit mina portföljer i denna tråden med öppen diskution och egna tankar om olika räntefonder med mera.