Feedback på portföljer önskas

Hej!

Jag har under ett antal år sparat både i fonder samt gjort en del placeringar i aktier. Jag är nöjd med innehavet i stort men har börjat fundera lite mer på hur totalsumman är viktad i procent. Jag har därför tänker mig följande och önskar få feedback på detta. Värdet på portföljer i kronor och ören är ungefär likartat.

Fondportföljen med en sparhorisont på 20-25år (Pension) med månatlig insättning:

Swedbank robur acces global: 50%

Swedbank robur acces asien: 15%

Swedbank robur technology: 10%

Handelsbanken hållbar energi: 10%

Amf räntefond mix: 10%

Swedbank robur Ny teknik: 5%

Aktieportföljen består av runt 20st aktier i olika branscher, länder, valutor. Men dessa har jag sedan start slagit index och sparhorisonten är här lite mer flytande. Sparar här ej månadsvis utan när jag anser det vara tillfälle.

Det jag funderar på är att som en liten krockkudde låta 10% av totalvärdet ligga i Xetra gold samt ligga 10% likvid för att ha en krigskassa i ”fyndtider”.

Utöver detta sparande har jag en buffert som fylls på mellan varven och när den börjar bli onödigt stor investerar jag gärna i fysiskt guld som är både ett nöje och en samtidig investering. Jag amorterar också med samma belopp som jag månatligen sparar i fondportföljen, tankar om det?

Tack på förhand.

Jag blev mest intresserad av vilket index det är som du har slagit?

Många jämför sig med storbolagsindex när majoriteten av portföljen ligger i småbolag tex

Jag tycker att du borde avstå från robur ny teknik eftersom du redan har en teknologifond som är USA baserad och fondens utveckling påverkar andra bolag i Sverige och Norden som ingår i robur ny teknik ,sen du borde inte investera i fysiskt guld om du inte förvarar guldet själv och inte speciellt om guldet finns i nåt annat land nu pratar vi om Xetra gold ,händer nåt speciellt i Tyskland där ditt guld finns då landets lagar gäller och det blir svårt att få ut sitt guld,tom, pengar ,detta har hänt redan i mars när speciella lagar i Tyskland har förhindrat leveranser av munskydd och medicinskt utrustning till andra länder bl.annat Sverige för att Tyskland behövde för egna sjukhus ,tänk då om Tyskland vid en annan kris eller annat sorts pandemi skulle tillåta att stora mängder guld eller pengar skulle kunna föras ut ur landet ,jag tycker att ,papersguld, är en bättre investering ,det finns inget att ,konfiskera, det är bara utvecklingen på börsen som gäller.