Överväger själv att öka risken ytterligare med 50/50 Globalt vs Sverige samt öka andelen småbolag i portföljen eftersom jag har >30 år till uttag. Kommentarer?
Finns väl inget direkt att anmärka på. Allt beror ju på personlig smak. Själv skulle jag inte vilja ha så mycket Sverige i portföljen. Håller själv max 10% i Sverige. Samt 10% Tillväxtmarknader och 10% amerikanska Småbolag.
RikaTillsammans basportfölj rekommenderar 10% tillväxtmarknad, det är ca 2-3% Kina i portföljen.
Blackrock underviktar Developed Markets och överviktar Emerging Markets med anledning av att Kina är världens ekonomiska motor just nu. Hot eller möjlighet? Det låter jag vara osagt. Du är ju tydlig med att investera i hela höstacken inte är ditt primära syfte just nu?
Själv så underviktar jag svenska aktier med tanke på att jag har en bostadsrätt som påverkas mycket av den svenska marknaden, så jag håller mig borta från att övervikta Sverige just nu.
Ah okej. Jag är helt enkelt för dålig på ETF-er och dess spread, courtage och förvaltningsavgifter för att känna mig bekväm att handla med dem just nu. Ett område jag får läsa på om.