Feedback på tjänstepensionsportfölj önskas

Hej,

Har flyttat min tjänstepension från Skandia Traditionell till Nordnet fonddepå. Skulle dock uppskatta er input på min fondfördelning:

Överväger själv att öka risken ytterligare med 50/50 Globalt vs Sverige samt öka andelen småbolag i portföljen eftersom jag har >30 år till uttag. Kommentarer?

Tack!

2 gillningar

Jag tycker det du har ser bra ut, det jag personligen skulle lägga till är typ 10% Emerging Market.

1 gillning

Finns väl inget direkt att anmärka på. Allt beror ju på personlig smak. Själv skulle jag inte vilja ha så mycket Sverige i portföljen. Håller själv max 10% i Sverige. Samt 10% Tillväxtmarknader och 10% amerikanska Småbolag.

1 gillning

Tack för input! TM kommer jag inte inkludera just nu då framförallt Kinas politiska klimat måste förändras i grunden innan jag blir intresserad.

@MattiasA90 - Amerikanska småbolag, vilken/vilka fonder rekommenderar du då? :slight_smile:

1 gillning

RikaTillsammans basportfölj rekommenderar 10% tillväxtmarknad, det är ca 2-3% Kina i portföljen.

Blackrock underviktar Developed Markets och överviktar Emerging Markets med anledning av att Kina är världens ekonomiska motor just nu. Hot eller möjlighet? Det låter jag vara osagt. Du är ju tydlig med att investera i hela höstacken inte är ditt primära syfte just nu?

Själv så underviktar jag svenska aktier med tanke på att jag har en bostadsrätt som påverkas mycket av den svenska marknaden, så jag håller mig borta från att övervikta Sverige just nu.

1 gillning

Jag använder SPDR MSCI USA small cap value weighted. Det är dock en etf.

1 gillning

Ah okej. Jag är helt enkelt för dålig på ETF-er och dess spread, courtage och förvaltningsavgifter för att känna mig bekväm att handla med dem just nu. Ett område jag får läsa på om.

Men tack ändå :slight_smile:

Finns säkert många men själv har jag Swedbank Robur Small Cap USA.
1,25% i avgift dock

Samtidigt har du med bytet gått från cirka 60% aktieandel i deras trad förvaltning till 100% så du har redan höjt risken vilket nog var hela poängen.

Du kan ju ta det stegvis. Nu detta steget. Känner du om 3-6 mån för mer risk så kan du ta det steget då.

Allt beror på hur mycket risk / avkastning man vill ha och kan tolerera i form av volatilitet :slight_smile:

1 gillning

Har hela tjp hos Länsförsäkringar( är 33 år gammal):

90% global index
10% tillväxtmarknader index

2 gillningar

Tack för den! Lite väl hög avgift för min smak dock… Lägger den på min bevakningslista tills vidare :slight_smile:

1 gillning