Vad är er feedback på den här portföljen för 2021?

Hej jag stapplar upp dom fonderna jag har byggt min portfölj av kommentera gärna om jag är ute och cyklar , jag är lite osäker på Skandia, men dom har bra historia tycker jag. Dock har dom höga avgifter likaså Coeli. Min spar horisont är 10 år, och jag tänkte eventuellt byta ut den sämsta en gång om året
jag tar gladeligen mot tipps och råd

Fredrik

Andel Fond
20 % Coeli Global Selektiv R SEK
20 % Länsförsäkringar Global Indexnära
20 % Skandia Småbolag Sverige
20 % Spiltan Aktiefond Investmentbolag
20 % Swedbank Robur Ny Teknik A

Jag skulle ställa följande motfrågor innan jag kan utvärdera:

1. Vad är syftet med sparandet?
  2. Hur ser ditt sparande ut i övrigt?
  3. Har du en buffert vid sidan av ovan?

Hej Fredrik

Om det är din enda portfölj så tar du ganska hög risk med de viktningar du nämner. Kan vara värt att fundera på att vikta upp LF global och minska ned lite i ex. Teknik och Coeli.

Skulle även förslå att du kikar på ex. AMF småbolag istället för skandia.

Lägre avgift och bättre historik

Hej Jan

1. syftet är att kunna lösa mina banklån om 10år, samt ha en milion på kontot, jag är 54år
  2. Jag amorterar 5000:- per månad på mitt lån
  3. jag har några hundratusen på ett konto i min bank som en buffert.
  4. jag har i dagsläget ca 400t fördelade på dom fonderna som jag har nämt 20% fördelat
  5. ska jag skippa alla fonder som har högre avgift än 0.4% samtidigt så tjänar jag en bra slant på teknikfonderna så inbillar jag mig att det är ok att betal en hög avgift om alla tjänar på det.
  6. just nu sitter jag och läser lite om Avanza Zero hm

Tack för att du tar dig tid

Fredrik

Hej Björn
Jag tittade på AMF Aktiefond Småbolag , den ser ju bra ut med lite mindre avgifter
Tack snälla för tippset.
Jag tyckte det bara va enkelt att dela upp alla i lika stora summor, men som sagt jag är tacksam för tipps , har inte svart bälte i detta.
Vad tror du om att byta Coeli till Avanza Zero, hur överlever dom utan att ta ut någon avgift?

Fredrik

Jag personligen är inget fan av Avanza Zero. Vill du ha exponering mot Sverige rekommenderar jag istället SEB Hållbar Sverige indexnära. Istället för 30 bolag får du då över 300 bolag.

Jag skulle sedan även övervägt en helt annan viktning i portföljen. Typ något åt det här hållet. Det vill säga att lägga basen i en bred billig globalfond som går i linje med forskningen. Sedan hade jag lagt de andra fonderna som “kryddor” för att försöka ge en bättre avkastning över tid om man önskar det.

Andel Fond
60 % Länsförsäkringar Global Indexnära
10 % Coeli Global Selektiv R SEK
10 % AMF Småbolag
10 % Spiltan Aktiefond Investmentbolag
10 % Swedbank Robur Ny Teknik A

Eventuellt hade jag även lag till en tillväxtmarknadsfond enligt följande:

Andel Fond
55 % Länsförsäkringar Global Indexnära
5 % Avanza Emerging Markets
10 % Coeli Global Selektiv R SEK
10 % AMF Småbolag
10 % Spiltan Aktiefond Investmentbolag
10 % Swedbank Robur Ny Teknik A
1 gillning

Tack för snabbt svar
Just nu när tex Teknikfonden går väldigt bra då är jag väldigt sugen på att ha en stor %
av min satsning där, me jag förstår samtidigt att det är väl det som skiljer nybörjare mot dom som har lite mera erfarenhet.
Jag glömde även nämna Jan att jag lägger in 10.000:- på min portfölj i månaden.

Absolut. Om du tror på det så är det bara att köra på. :+1:

Vad är orsaken till att du inte vill köra 100 % Swedbank Robur Ny Teknik A?

Hej
Jag har bra erfarenheter från LF global och fast det inte har hänt så mycket där detta är så känns det lite som att ha pengarna på banken, så därför vågar jag inta satsa allt på teknikfonden, men som sagt jag är amatör och försöker lyssna på många kloka råd och sedan försöka fördela och få till min pengamaskin.

Fredrik

Hej Jan
Jag byter ut Skandia mot Amf det låter självklart
sedan viktar jag om portföljen till 50% Lf och 12.5 på dom övriga, samt att jag lägger in en extra summa på LF när jag får till baka lite pengar från staten bostadsuppskov:slight_smile:
Är det bättre och hitta någon annan än Coeli som har en lägra avgift, har för mig att jag har hört att du själv har dom i din portfölj

Ja, jag har Coeli i min spekulationsportfölj. Lite för att ge dem benefit of the doubt och ett litet skydd (hedge) mot min stående kritik mot aktivt förvaltade fonder. :slight_smile:

Om jag skulle komma med ett sista inspel. Jag skulle nog delat upp hela portföljen i två och lagt den ena halvan i t.ex. LYSA och den andra så som du beskriver det. Då kan du dessutom “mäta” huruvida din extra risk lönar sig över tid eller inte. Det vill säga att du kan använda LYSA som en slags baslinje för sparandet att jämföra / tävla mot.

Tack Jan för alla råd.
God fortsättning

Mvh Fredrik

Tack själv! Lycka till med ditt sparande! :+1:

Byt ut coeli i första versionen mot Swedbank robur access Asien så är det precis som min portfölj.
Jag tycker att det känns som en lagom balans mellan trygghet o lite edge. :+1:

Hmm varför hamnar min kommentar längst ner när jag svarar på en tidigare kommentar högre upp?

Tackar för tippset
Jag är inne på samma spår försöker hitta någon som är bra och har lägre avgift än
Coeli

Fredrik

Alla kommentarer hamnar längst ner. Däremot kan man klicka på svar ikonen för att se vilken kommentar svaret var till för (eller se repliker till en specifik kommentar)

Aha det förklarar saken. Blir lite snurrigt men är ju bra för annars blir det ju en jäkla röra​:grin::+1:

1 gillning