Hej.
Vad tycker ni om min portfölj?
avanza global 60%
avanza tin ny teknik 10%
swedbank robur ny teknik 10%
Spiltan aktiefond investmentbolag 10%
lysa 10%
Tacksam för svar
Hej.
Vad tycker ni om min portfölj?
avanza global 60%
avanza tin ny teknik 10%
swedbank robur ny teknik 10%
Spiltan aktiefond investmentbolag 10%
lysa 10%
Tacksam för svar
Hej Maria!
Ser bra ut, lite frågor bara.
Varför 10% Lysa? Jag skulle säga att man antingen väljer att köra sitt sparande i Lysa eller att man gör en egen fondportfölj via Avanza eller Nordnet. Lysa tappar sin funktion om du ändå ska göra en egen portfölj som ska ombalanseras varje år.
Jag hade bytt ut fonden Swedbank Robur Ny Teknik mot Tin Ny Teknik, detta eftersom Swedbanks framgång är igenom förvaltarna som lämnade fonden för ett bra tag sedan och startade eget.
Förvaltarna sitter nu då istället och förvaltar Tin Ny Teknik, så är det Swedbanks utveckling på lång sikt man gillar så är det Tin Ny teknik man bör ha istället.
Sedan så hade jag lagt till Avanza Emerging Markets på 10-15% från Avanza Global.
Men om du vill ha inspiration till en portfölj och hur du kan lägga upp den, kolla in Jans artikel där du hittar "Globala Barnportföljen".
Bra kommentar av Robin.
Jag vill också påpeka att 20% teknikfonder är lite för mycket. Det beror ju givetvis på om du är riskbenägen - villig att ta en risk för att öka avkastningen men också hur lång sparhorisont du har.
Jag skulle nog säga att runt 5-10% i teknikfonder är rätt lagom nivå att ligga på.