Hej, jag undrar om det är några fler på detta forum som har sett att skatteverket har missat att dra av för den betalda utländska källskatten mot den statliga inkomstskatten på kapitalinkomster?
Jag har upptäck det både på min deklaration och min systers. Det är första gången jag upptäckt detta fel, därav frågan här på forumet.
Jag har alltså en ISK där skatten är större än den betalda utländska källskatten som jag har betalat på mina amerikanska aktier som gett utdelning.
Lite sent att svara på denna, kanske, men har börjat intressera mig då min andel utländska aktier ökar.
Vad jag kan förstå så syns inte avdraget i själva deklarationen, men om man tittar på skatteuträkningen så är kapitalskatten reducerad med samma belopp som den utländska källskatten. Det som förbryllar mig är att jag fått avdrag för hela beloppet trots att jag har norsk aktie där källskatten är 25%. Enligt den info jag hittat får man bara avdrag på 15% källskatt på ISK, och därutöver måste man ansöka med blanketter, men det tycks inte behövas. Någon som vet hur det hänger ihop?