Jag är för tillfället student och har ingen annan inkomst än inkomst av kapital och csn.
Därför behövde jag sista året inte skatta något. Det verkar som att inkomstgränsen på ca 20 000 kr skattefri inkomst även gäller mitt isk med andra ord. Jag undrar om detsamma skulle gälla för en kapitalförsäkring? Där är det ju teknisk sett inte en skatt som jag förstår det utan en försäkringspremie.
Jag funderar på att byta till kapitalförsäkring då jag från en annan tråd här på forumet såg att fribeloppet inte påverkas av beloppet på kontot, vilket det gör för isk. I nuläget är mitt kapital så litet att det inte påverkar mitt fribelopp, men har förhoppningen att en investering ska öka mitt kapital väsentligt i höst och skulle däremed kunna riskera att bli återbetalningsskyldig vilket jag i sådant fall skulle vilja undvika.
Men känns kanske dumt att byta till kf om investeringen nu skulle gå åt helvete och då samtidgt dra på sig högre skatt i samband med bytet. Tankar?
Edit: Kanske underlättar med några siffror att jobba med. Innehar nu ca 400 000 kr och har i en möjlig framtid förhoppningar om ca 4 000 000 kr. Men det skulle i värsta tänkbara scenario kunna sluta med att jag står ganska tomhänt. Obs, diskussion hururvida jag ska göra denna mystiska investering eller inte undanbes.