Fem år kvar till pension (feedback på bankens förslag)

Hej! Jag tänkte att jag skulle försöka se om någon vill ge feedback på min mammas fondsparande. Min mamma har fem år kvar till pensionen och banken var ”snäll” och hjälpte henne för knappt ett år sedan att flytta över sparandet från fonder med hög avgift till fonder med låg/lägre avgifter. Det är svårt att inte känna sig fortsatt misstänksam när det är banken som under hennes minst 20 år som kund hjälpt henne att placera i fonderna från början.

Atlant Opportunity 20%
Lannebo Teknik 10%
Länsförsäkringar fastighetsfond A 10%
Länsförsäkringar Företagsobli Vision 20%
Länsförsäkringar Global Index 30%
Länsförsäkringar Småbolag Sverige Vis B 10%

Hon är inte i behov av pengarna direkt efter att hon har gått i pension. Vi kan säga 8-10 år som sparhorisont och då handlar det bara om att hon vill ta ut lite i taget framåt.

Som indoktrinerad poddlyssnare sparar jag själv endast i en global indexfond, men sparandet hon har kanske ändå är okej? Det finns såklart en trygghet att känna att man kan lita på sin nya bankkontakt.

Fortfarande väldigt dyra fonder. Utav alla de som hon redan har skulle jag ha tagit bort alla fonder förutom Länsförsäkringar Global Index.
Länsförsäkringar Global Index är en billig global indexfond.

4 gillningar

100% sparande i aktier brukar rekommenderas om sparhorisonten är längre än 10 år. För kortare horisont är det lämpligt att fasa över till något som är mindre volatilt, tex räntefonder eller bankkonto med bra ränta. Beror ju lite på hur mycket man tar ut per år.

När man sen vill ta ut pengar så kan man då välja att sälja av från aktier eller räntesparandet beroende på hur börsen står ju då. Det är ju trist att behöva sälja aktiefond om det just blivit en dipp, som för nån månad sen.

Tycker man det är pyssligt och inte intresserad av att balansera om själv så finns det ju fondrobot så som lysa och opti. Men då tappar ju den “snälla” banksäljaren sin vinst. :wink:

Jag tycker ju lysa är lite köck. Jag har inte heller så långt kvar till pension . Jag har startat upp 3 olika lysa konton med olika ränte andelar. Så några delar med lägre risk. Sen har de en funktion att de kan ge en månatliga automatisk utdelning när man vill börja ta ut .

2 gillningar

Vilket du aldrig vet förrön efteråt vad avkastningen kommer att bli ?

När banken själva väljer blir sällan (aldrig?) kunden vinnaren.

En globalfond och bankkonto / korträntefond funkar i alla åldrar och sparhorisonter.

Är man inte intresserad borde man verkligen inte ha så många fonder, dessutom så pass dyra.

0,1-0,3% är dyrt nog.

1 gillning

Tack till alla som tog sig tid att svara! Man blir ledsen i ögat av att tänka att banken fortfarande ger dåliga råd när hon har så få år kvar att spara…