Jag har varit i en liknande situation och hade verkligen noll koll samt flera olika skulder.
När jag väl tog tag i allt så valde jag likt ett annat svar här ovan att lägga ca 10000kr i en buffert. Sedan samlade jag alla lån till ett större privatlån med bättre ränta. Började sedan amortera ner detta lånet och samtidigt se över mina utgifter. När skulden väl var avbetald så var det en av de bästa dagarna i mitt liv. Aldrig mått så bra och varit så nöjd med mig själv som då.
Efter det sparade jag ihop till en lite större buffert och därefter började jag investera i fonder i både mellanrisk och passiva hinken samtidigt.
Du kommer garanterat kunna lösa din situation om du verkligen vill! Stort lycka till och ha tålamod så kommer det gå bra
Jag har inte läst alla svar men antar att jag kommer svara något liknande
Du har ju verkligen inte mycket lån men om du låter lånen vara så kommer det till slut vara otroligt svårt att betala av dom pga den höga räntan.
Istället för att smådutta in pengar i alla lån så tar du helt enkelt den mest högst ränta först och får bort den avgiften som lätt kan skapa otroligt höga belopp. Skulle du haft stora lån med hög ränta och några mindre på ett par tusenlappar med lägre ränta, skulle man kunnat argumentera att betala av de små lånen först men i ditt fall har du relativt lika lånstorlek i alla, då är det bara att ta den med högsta ränta först.
Mitt tips är att du inte ens funderar på börsen, ALLS, fram tills dessa lån är avbetalda. Du har ca 28 - 29 000 kr i lån, det är INGENTING om du verkligen satsar på att få dessa avbetalda. Börja med att ta ut allt från börsen och betala det du kan, använd även dina sparpengar men försök ha en liten buffert så du slipper ta ett nytt lån om något skulle hända.
Vilka lån har du kvar om du gör som ovan sagt? Har du bara en mindre summa så kanske du har någon i din närhet som skulle kunna låna ut dessa pengar till dig så du blir av med skiten, sedan kan du betala tillbaka personen på nästa lön eller inom 3 månader. Var inte rädd att fråga någon du litar på, tror säkert du får hjälp bara du berättar vad du ska ha pengarna till.
Tänk även på att faktiskt sälj av saker, du har säkert saker för ett par tusen hemma, sälj allt du kan, även en tusenlapp i de där med 20+ % ränta kommer göra mycket!
Tror stressen kommer bli så mycket mindre när du väl ser att antal lån samt summan minskar, så gör allt du kan i en eller ett par månader så är det över sen.
Varför du inte ska tänka på börsen är för att du behöver ha en avkastning som slår dina räntor för att ens gå plus. Det är otroligt svårt att få sån avkastning, därför är det bättre att börja om på börsen när du inte har dessa lån kvar.
Bilen är inte ett alternativ att sälja. Behöver den har svårt att förflytta mig. I billånet är en reparation inbakad oxå. Turbo och oljepump rasade för två år sedan. Så säljer jag står jag fortfarande kvar med lån.
Starkt att du tar itu med detta. Och starkt att du berättar om det här och ber om hjälp. Det är en stor insats i sin.
Alla har redan sagt det mesta. Se till att bli av med lånen först. Räntorna är högre än vad börsen vanligtvis ger. Och Börsen kan dippa imorgon.
Så jag skulle säga sälj av och betala av. Det lönar sig. Har du kvar lån ändå efter det. Sälj saker i hemmet på blocket, tradera etc. Man behöver mindre än man tror.
Detta är ju säkert mer stressande också med flera lån med denna höga ränta som tickar på. Så genom att fokusera på att beta av varje lån kan det kanske kännas lättare och som att det rör sig framåt. Gör en visuell lista som du stryker över varje gång det minskar eller du betalat av det. Låt dina små framgångar och delmål synas. Skriv ner vad du ska göra efteråt. Unna dig något litet efter varje delmål som ändå markerar framgången och steget vidare.
Dra ner på alla kostnader just nu. Även om du inte säljer bilen, kan du cykla mer och spara bensinpengar? Betalar du gymkort? Vilket kaffe köper du? Lev som en student i några månader. Ta hjälp av recept på nätet för goda billiga maträtter. Börja med periodvis fasta för hälsans skull och spara pengar för måltiden. Många billigare matvaror är inte ett dugg sämre än d dyrare alternativen.
Gör fler medvetna och aktiva val. Du har ju börjat redan.
När jag hade några lån använde jag Anyfin för att ersätta dem och sänka räntan. Inte säker på vad den allmänna uppfattningen om tjänsten är här, men jag hittade inte någon fångst eller problem med dem. Kanske värt att överväga?
Som @dr.chicago nämnde så skulle jag använt dave ramseys debt snowball metod. Det är inte det matematiska bästa sättet att ta sig ur skuld, dock så är den det bästa psykologiska sättet att göra det, finns massor av studier på detta.
Det su gör är att rangordna dina skulder, minst till störst och betala av den minsta först sen fortsätter du så tills allt är avbetalt. Detta gör att du får positiva känslor av att du minskar skuldberget en skuld i taget, fortare än om du börjat med det med högst ränta: så här skulle det alltså se ut med 3,5K i månaden:
Månad 1-2: Om du inte har en buffert så spara 7000k till buffert först, detta för att minska din benägenhet att ta nya skulder. Om du har det så klappar du dig på axeln och går vidare till nästa steg.
Månad 3: Lån 2 avklarat + ca. 500 sek på lån 3.
Månad 4: Lån 3 avklarat + 300 sek på lån 1.
Månad 5: 5700 - 3500 = 1700 sek kvar på lån 1.
Månad 6: Lån 1 avbetalt + 1800 på lån 5.
Månad 7: 5500 - 3500 = 2000 sek kvar på lån 5.
Månad 8: Lån 5 avbetalt + 1500 på lån 4.
Månad 9: ca 7000 - 3500 = 3500 kvar på lån 4.
Månad 10: Lån 4 avbetalt.
Obs: finns risk för felsökning när man gör detta på telefon
Om du vill få det att gå fortare så sälj av det du behöver från börsen så som andra redan rekommenderat.
Detta kallas för “sunk cost fallacy” och är ett vanligt tankefel. Den kostnaden har du redan dragit på dig och den bör därför inte längre spela in i hur du planerar framöver. OM det bästa hade varit att sälja bilen, då hade det varit det bästa beslutet ÄVEN FAST du fortfarande har kvar ett lån på en reparation. Kanske känns jobbigt i stunden men långsiktigt är det ibland bättre att bita i det sura äpplet. Nu klarar du dig fint ändå och kan behålla bilen men det har alltså ingenting med reparationen att göra.
Just reparation av bil använder till och med Wikipedia som exempel på sunk cost
Even though economists argue that sunk costs are no longer relevant to future rational decision-making, in everyday life, people often take previous expenditures in situations, such as repairing a car or house, into their future decisions regarding those properties.
Normalt brukar man laga bilen genom att ta pengar från sin buffert. Då har man sparat pengar i förväg. Kostnaden uppstår direkt och sen hänger den inte kvar för några framtida beslut. Du tog istället ett lån eftersom du inte hade sparat pengarna ännu. Men lånet är bara ett uppskjutet sparande och har inget med själva bilen att göra. Du får betala ränta, eller en “skatt på suckers” typ, för att du inte sparade i förväg. Lånet är inte öronmärkt för bilreparationen egentligen.
Ska man dra det till sin spets så hade du kunnat spara till reparationen i förväg och byggt upp en buffert. Istället valde du att spendera pengarna på till exempel lyxig mat från fiskbilen. Då kan man se det som att du lånat pengar för att kunna köpa fisk, för om du inte hade köpt fisk så hade du inte behövt ta ett lån.
Du ska alltid betala åtminstone miniminivån på vad lånen kräver såklart! När vi säger “lägg allt på lån X” så betyder det “allt som du har kvar efter att du betalat minimikravet på alla lånen”.
Välkommen hit! Och grattis till att du tagit tag i ekonomin
Jag har varit i en liknande sits själv för många år sedan. Håll ut, håll i !!! Det går såklart att vända (jag är ett levande bevis) och om något år tittar du tillbaka på det, skakar på huvudet, skrattar och är väldigt glad för ditt sparande & investeringar. Ha den målbilden i huvudet
Som alla säger, försök samla lånen och se om du kan få ner räntan.
Just nu med 3500 betala av lån 2. Skön känsla! Ha de andra hundringarna som mikro buffert.
Som @emilv sagt, sköt lånen under tiden och betala minst det som krävs varje månad.
Du har säkert redan sett över dina kostnader och dragit ner på allt du kan. Allt du kan undvara nu som kan beta av ett lån i taget är guld värt med de räntorna du har. Borde vara kriminellt att ta så sjukt höga räntor i dagsläget med så låga kapitalkostnader för långivarna.
Om du vill ha ett mer radikalt förslag … om du kan klara dig utan bil ett tag så kanske du kan sälja den, åka kollektivt för att spara pengar, och kanske får över pengar så du kan lösa både billån och något av lånen? En idé, om du inte redan tänkt på det. Du sänker dina månadskostnader utan bil och genom att slippa billånet så det borde ge mer pengar över att snabbare betala ner de andra skulderna.
Ett annat förlag är att ta extra knäck för att få in lite mer pengar snabbt för att beta av lånen. Räcker nog du gör det en kortare period eftersom skulderna inte är så stora.
Stort lycka till! Och berätta gärna för oss hur det går, om du behöver råd eller bara moralist stöd framöver!
En annan idé gällande bilen är väl att se om det går att hitta en billigare sådan. Men med tanke på turboras som du själv fick bekosta antar jag att bilen är 10+ år gammal och har gått mer än 12000 mil. Så det kanske är svårt att hitta en vinning i ett nedbyte?
Min bil är 10 år och har gått 19000 mil så är väl inte en god sits jag sitter i dessvärre när det gäller bilen. Behovet för bil är hyfsat stor men ska försöka ställa den mer har 15 min cykelväg till jobbet bara bekvämlighet att jag tar den dit.
Oj, självklart så skall du cykla till jobbet! Det tar inte mer än en till två veckor innan du har vant dig.
Vidare tycker jag att det är helt onödigt att klabba med att ta ett “ihopabakslån”. Lägg 100% energi på att betala tillbaka och njut av varje lån som du betar av.
Håller med @KalleT här, kanske inte det mest rationella men med tanke på skuldernas storlek så kan det nog vara ementionellt bäst att bita i det sura äpplet och bara betala om man säger så. På så vis har man så lite med dessa långivare att göra som möjlig samt att man inte tar ett nytt lån som lösning.
Men såklart är det rationellt bästa att förhandla och försöka baka ihop. Så beror lite på hur man känner, inget av alternativen är fel tycker jag.
Uppdatering: Klippt ett kreditkort. Flyttat en av lånen till ett annat kreditkort och fått billigare ränta. Det kortet ska klippas oxå när skulden är avbetald. Sålt all ISK på börsen endast gammal IPS som är kvar och den går inte sälja. Detta innebär att två skulder försvinner vid betalning av räkmingar eftersom jag oxå jobbat extra. Känns skönt men lite läskigt att klippa en gammal livlina. Stängt ner kontot oxå. Heja mig!
Underbart att se någon som tar tag i något som gnager. Det ”sjuka” är att hade en kompis eller nära anhörig kommit till dig med samma situation så hade du förmodligen varit snällare mot den än mot dig själv.
Du har fått jättebra tips och råd i tråden och jag håller med om att köra någon form av snöboll och beta av skulderna en efter en (utöver att betala minimum). Om du orkar (eller kan ta hjälp av någon) så kan det ibland löna sig att kontakta långivarna och se om du kan få en nedsättning av räntan. Ett saneringslån kan också vara en väg framåt. Hur som helst så fixar du detta!
Det svåraste är att erkänna att man är i ett läge man inte vill vara och ta hjälp.