Ja det finns en del alternativ. Tex England och Spanien, måste bara vistas på Cypern 60 dagar om året.
Lätt nummer två! Du kan ju se det som att du går i 40% FIRE omgående. På det sättet testar också konceptet och ser om det där är lagom för dig eller om du vill minska ner arbetstiden mot full FIRE så småningom. Det kan mycket väl vara så att du kommer på nya tankar om lite allt möjligt i livet när du har mer tid över.
Jag har själv jobbat 70% sedan barnen var små. Nu är de stora tonåringar. Men jag ser det som att jag har varit 30% ”FIRE” hela denna tid och det har varit och är så värt det!
(Man kan också kalla det att ”gå ner i arbetstid” men det är inte lika sexigt.)
Barnen kommer att ha skolplikt i många år till, så i praktiken är det svårt att resa så mycket som man vill och annars skulle ha tid och råd med. Dessutom tar det mycket tid med olika aktiviteter som ofta nallar på den ordinarie arbetstiden.
Jag skulle sätta tidsmålet för att sluta jobba till när barnen flyger ut och jobba mindre fram till dess.
(själv lyckas jag inte riktigt gå ner i tid - har ett för intressant och lönsamt jobb!)
@Ordningsfocus , den tar jag med mig mentalt, 40% FIRE - gillar ![]()
@Magnus_N , intressant ändå att tipset är gå ner i tid men att du själv har ett jobb som är intressant och lönsamt. Jag skulle nog säga att det även gäller mig. Så vad skiljer sig våra liv? Varför inte samma råd till dig själv? Eller är det småbarnsaspekten som är skillnaden kanske?
Man måste ju ha nåt att göra när de är i skolan, jag har inget bättre för mig än att jobba.
(med ett bra jobb)
Imponerande sparandet och bolag. 125 tkr per månad är helt galet.
Scenario 1 skulle jag välja. Om du jobbar 40 timmer per vecka har du gott om tid att vara med familjen.