Jag bytte nyligen från Swedbank till Nordea av skälet att de aldrig - de få gånger man verkligen behövde hjälp - aldrig fanns vid ens sida. För det är inte så ofta man behöver hjälp nu när det mesta är digitaliserat. Men när man köper bostad behöver saker fungera. Orkar inte gå in i detaljer men vid två tillfällen schabblade de bort sig rejält för mig, vilket kostade både massor av tid och pengar.
Antar att det till viss del beror på vilken bankkontakt man får, men det är min upplevelse. Hade även problem med personer på bolåneavdelningen som inte återkopplade vid flertal tillfällen, trots löften om det. Ingen som känner ägandeskap för kunderna, utan man bollas runt. Telefonköerna är horribla, de gånger jag ringde ofta mellan 30-45 min.
I övrigt som vardagsbank var jag nöjd (dvs så länge jag inte behövde hjälp med något). Appen och tillhörande digitala tjänster fungerade klockrent.
Nordea är, för mig som kommer från Swedbank, en helt annan värld i kundbemötandemässigt. Personlig bankman som tar ägandeskap. Behöver man kundtjänst svarar de alltid inom 0-5 min och löser ens problem. Vid bostadsköp/låneupplägg agerar de i ljusets hastighet jmf med Swedbank. Snabbt, rätt, puts och studs. Tag lärdom Swedbank!