Finansiell leasing - köpa bil 1, leasa bil 2

Hej och trevlig lördag!

Familjen är i behov av större bil tack vare tillökning och har idag en bil på finansiell leasing via mitt AB.
Har informerat säljaren på firman jag hoppas skaffa nästa bil genom. Säljaren har fått inbytespris av sin inköpsavdelning och är nu på jakt efter ‘‘min’’ nästa bil med min lista på ‘‘need to have’’ och ‘‘good to have’’. Handlar om beg bil, vill inte ha fabriksny.

Jag är kanske godtrogen… vill i alla fall tro att jag får en bättre deal totalt sätt om jag gör hela affären med samma säljare, hos samma handlare.
Än att istället lösa leasingen på bil 1 och leta efter bil 2 på egen hand (och få till det finansiella upplägget med annan aktör)

Säljaren har meddelat vad ‘‘inbytespriset’’ är, 400 000 kr inkl moms.
Jag har ännu inte meddelat att jag funderar på köpa loss bil 1 och samtidigt leasa bil 2.
En tanke är att köpa loss bilen, sälja den till en närstående direkt. För samma pris.

Min fråga är egentligen om inbytespriset i samband med ny leasing är samma som priset jag kan köpa loss bil 1 från? Vill inte väcka den björn sover och fronta alla mina ev. planer för säljaren.
Jag vill samtidigt kunna förhandla och motivera bättre deal på leasing bil 2. Vill tro att jag har ett case genom att både köpa bil 1 och leasa bil 2 av samma handlare/säljare. Eller kan säljaren vara MER intresserad av att låta handlaren lösa in bil 1, leasa bil 2 till mig och sedan sälja bil 1 till annan kund för mer än 400 000 kr inkl moms?
Kan jag spara 10-tusantals kronor genom ena eller andra sättet vill jag göra det.

Kan någon komma med input så vore jag tacksam,

Du har ju bara fått ett inbytespris. Alltså får du inte köpa bilen för det, utan det är vad handlaren erbjuder dig för att ta emot bilen.

Du kan inte göra en korrekt kalkyl utan att ha faktiska siffror för vad du behöver betala för bilen. Handlaren räknar ju med att göra vinst utöver dessa 400k som du erbjuds i inbytespris.

1 gillning