Finansiellt leasa en ev9 utan körkort? (sambon kör)

Hej

3-barns familj och nu har vi blivit med hus.. Därmed också dags att införskaffa vår första bil som förmodligen lutar åt en Kia EV9 eller XC90

Jag driver med egna AB som konsult och har ok vinster och kapital. Brukar investera överskottet och önskar därmed (helst) en lösning där jag ligger ute med så lite som möjligt.

Räknar jag på det fram och tillbaka verkar det vara mycket billigare o finansiellt leasa en ny EV9 för oss än att ta det typ privat.

Problemet här är att jag INTE HAR KÖRKORT (ja jag vet, men bott mitt i stan i 20 år och det har helt enkelt falligt mellan stolarna).

Går det ändå att finansiellt leasa bilen på mitt AB, sätta förmånsvärdet på mig men att hon då kör bilen (att försäkring står på henne förmodar jag).

KIA verkar för övrigt slutat för tillfället med privatleasing av EV9, annars hade det kanske varit ett alternativ.

Sen har jag också en fråga om köpa loss bilen efter 3 år, hur funkar det? Måste bolaget köpa bilen då, är det något man måste speca i avtalet? Om bilen funkar bra är väl det målet ändå?

Kanske enklast att ta körkort.

2 gillningar

Tre barn, hur och tillräckligt stark ekonomi för att ha en ny dyr bil.

Finns det någon anledning till att du inte tar körkort nu?

Nee har egentligen ingen vettig ursäkt, jobbat mycket hela livet och bott i stan som sagt…men det är nog dags att fixa det där körkortet nu!

Men tänker även om jag ska ta mig an körkotet som 39 åring så lär det ta ett par månader och vi önskar ju helst bilen nu

Att du saknar körkort spelar ingen roll, men däremot är skattesystemet generellt och även i det här fallet nära nog skatteneutralt, dvs det är utformat så att du inte sparar/tjänar nämnvärt på endera alternativ. Skatter och kostnader dras lite olika, men staten “ska ha sitt” och i slutändan blir det alltså inte billigare för dig som äger ditt AB - räknat som kostnad i slutändan för dig som privatperson - att leasa via bolaget.

Om någon annan äger AB:t (dvs man är anställd) är det en helt annan fråga, men då är det arbetsgivaren som står för “mellanskillnaden”.

Jag valde privatleasing för enkelhets skull men det är nog förmodligen nästan lika lätt att leasa via bolaget.

1 gillning

Du får äga hur många bilar du vill utan körkort. Utöver det är jag mest inne på samma linje som @Ludden här ovanför.

Tack för svar då kan jag alltså anta att jag kan ta ut bilen på finansiell leasing.

Då är fråga 2 kan jag lägga förmånsvärdet på mig även om frugan kör? Då hon inte är anställd men jag äger ju bolaget och finansierar och det är ju typ mig/vår familj hon kör runt

Gällande kostnaderna hur jag än räknar verkar finansiell leasing billigare?

Har bifogat en bild på detta också, ni får gärna säga till om jag tänkt fel någonstans

Inte möjligt, ägaren är försäkringskskyldig, både mot leasinggivaren men även staten (trafikförsäkring).

Tror egentligen inte det finns så stort bekymmer med att du leasar. Du kan ju ha privat chaufför.
Däremot blir nog försäkringen på en körkortslös rätt dyr.

Skaffa det där kortet nu!

1 gillning

Din fråga gjorde att jag återigen djupdök i frågan - det var ett par år sen sist :slightly_smiling_face:

Generellt gäller som sagt kostnadsneutralitet mellan alternativen men det finns enskilda fall där det ena är bättre. Elbilar är subventionerade som förmånsbilar vilket kan göra elbilar bättre att leasa via företaget. Priserna påverkar såklart men förutom det spelar det främst roll hur billigt du kan få ut pengarna från ditt bolag:

• Om din vinst är lägre än vad du får ta ut i lågbeskattad utdelning ska du leasa privat, om det inte gäller elbil; då är det dött lopp
  • Om din vinst konsekvent och långsiktigt är högre än vad du får ut i lågbeskattad utdelning ska du leasa elbil via företaget (givet att den inte kostar >1,2 Mkr), bensin/hybrid har svag fördel privat
  • Om du får ut vinsten via lågbeskattad utdelning först efter ett antal år sjunker värdet av varje krona något. Då vinner företaget för elbil men privat vinner för bensin/hybrid
1 gillning

Ett par månader? Tar du automat tar det max några veckor :rofl:

I fallet med finansiell leasing så kommer försäkringen stå på företaget, inte på någon specifik person.

Jag tog körkort ganska sent, när jag var 32 år. Med små barn hemma var det lätt att skjuta på det eftersom jag inte ville ta av arbetstid eller semester. Jag kom fram till att det bästa jag kunde göra var att få till att köra första morgontidningen varje dag hos en liten bilskola. De ville först inte gå med på det, ”det finns alltid lediga tider” men jag ville prompt ha varje dags första tid. Så blev det också. Tog körkortet efter 2-3 veckors övningskörning, med lite fördröjning för att få tid för uppkörning. En idé för dig också kanske :slight_smile:

Det finns personer under 18 som står på bilar där det krävs B-körkort.

Fullt möjligt men du/ni kan räkna med att bli stoppade av polisen fler gånger än vi andra.

Polisen kommer vara frekvent intresserade av vem som kör. Särskilt nu med de nya ANPR-kamerorna i polisbilarna som läser nummerplåtar omkring polisbilen automatiskt.

Körkort, inte åkkort. :zany_face:

2 gillningar

Haha :joy: Jag tog mitt körkort på 5 veckor även fast jag aldrig kört något manuellt fordon innan förutom motocross (så det var ju inget jag hade nytta av när jag skulle lära mig köra bil) :laughing:

Så du har alltså körkort? Grattis! :zany_face: :partying_face: :automobile:

Det är inte längre tillåtet för barn att stå som ensam ägare på en bil som de inte har körkort för. Det var för många dåliga föräldrar som skrev bilen på barnet och drog på barnet massa parkeringsböter och skatteskulder.

1 gillning

Sådana där saker gillar jag när jag har fel på! :slight_smile:

Bra där lagstiftaren!

1 gillning