Hej,
Mottagar gärna tips på var det är bäst att hyra bil till övningskörning sett till pris, försäkring och andra bekvämligheter.
Tack!
Hej,
Mottagar gärna tips på var det är bäst att hyra bil till övningskörning sett till pris, försäkring och andra bekvämligheter.
Tack!
Om inte något ändrats sista tiden så tror jag det är svårt att hitta hyrbilar som tillåter övningskörning. Det är vanligt att man får betala extra för och måste registrera förare utöver hyrestagaren med.
Circle K tillåter inte övningskörning, medan t.ex. Hertz och OKQ8 gör det.
Ett tips är annars en bilpool som tillåter det, då kan man hyra bilen bara den timme man kör snarare än att göra det till ett större projekt.
M tillåter övningskörning
Liksom Kinto
https://kundservice.kinto-mobility.se/s/article/Får-man-övningsköra-i-en-KINTO-bil?language=sv
Medan t.ex. Aimo inte tillåter det.
Vill man hyra på vanligt sätt skulle jag prismässigt rekommendera OKQ8 om det är ett dygn, medan de vanliga hyrbilsfirmorna ofta har väldigt bra helgerbjudanden. Tänk dock på att alla hybrider/elbilar är automat!
Är det ett alternativ att köpa en billig och hyra ut den själv via typ Gomore? ![]()
Är det inte bättre att köpa en begagnad bil för övningskörning? Hur länge eller hur många ggr har ni tänkt övningsköra?
Intressant idé i tråden. Jag har inte tänkt tanken.
Med risk att ta tråden off-topic, hur resonerar ni med att övningsköra utifrån automat / manuell-perspektivet?
Hade det varit aktuellt för mig idag hade jag själv velat ta körkort för manuell bil (och övningsköra med en), likaså om min unge skulle börja övningsköra idag.
Sen hade vi troligtvis haft en automatare i familjen också som det naturligtvis hade blivigt en del körning i också, menmen.
Snart dags för vår äldsta att börja, nu råkar de bilar som han med största sannolikhet kommer ha tillgång till i början av sin körkortskarriär (vår transporter och svärmors toyota) vara manuella, så det kommer nog bli manuellt. Annars skulle det nog kvittat, manuella bilar är nog ett minne blott inom kort (om man inte talar veteranbilar).
Vi kommer inte övningsköra dock, för mycket bök, får bli bilskola.
Det är ju väldigt vanligt att både övningsköra hemma, och köra i trafikskola.
Här i Finland är det ovanligare, krävs undervisningspedal installerat i fordonet (samt undervisningstillstånd).
Då förstår jag. I Sverige hade jag nog tyckt det var ganska slappt att inte övningsköra alls hemma
man behöver ju så mycket körtimmar som möjligt för att vänja/lära sig att hantera bilen
Beror nog på föräldern. I vissa fall kan det nog stjälpa mer än hjälpa…
Jag startade just en sån tråd förra året ![]()
Det jag har noterat nu när vi börjat är att det förstås är mkt enklare att lära sig automat. Så man får göra kalkylen hur ofta man tror att manuell kan komma i fråga och om man kan fixa fram en manuell att övningsköra på. Här i Sthlm i min bekantskapskrets tar de allra flestas barn bara automat.
Intressant, hur gammal är du ungefär? Jag närmar mig 30 och vet ingen som bara har automatkort.
Det är litegrann ingenjören i mig som gillar att förstå hur bilen fungerar, och en koppling. Generellt att ha ett hum om hur saker fungerar och inte är magi tycker jag om, och kommer försöka pracka på samma synsätt på mina barn.
Ja förlåt, jag var otydlig, detta gäller våra barn som nu börjar övningsköra, dvs födda 2007 och tidigare. Känns som om detta är ett fenomen som blivit aktuellt de senaste fem åren, framför allt förmodligen eftersom så många bara har automat numera att det blir krångligt att lösa övningskörning med manuell.
För mig skulle inte de extra (tämligen begränsade) insikterna om hur bilen fungerar när man kör manuell vara ett argument.
Exakt vad jag gjorde. Köpte en skrotbil för 5 ksek och sålde den när det var klart.
Perfekt ju! Då gör det ingenting om ungen råkar köra in i en vägg heller ![]()
Förutom eventuella personskador såklart.
Hade en bekant för 15(?) år sen som inte hade möjlighet att övningsköra med sina föräldrar och körde bara på körskola. Han betalade 48.000 (!) för körskolelektioner och fick inte ens ett körkort i slutändan, han kunde helt enkelt inte lära sig köra bil.
Är det jättedyrt att installera?
Runt 400€ kanske, sen tillkommer andra tillbehör och kostnader för tillstånd etc. Sen obligatorisk EAS utbildning på körskola. Totalt runt 900€ för att ta “privat”.
Helt på körskola kostar mellan 1000-1700€, så känns inte värt besväret att göra privat.
De i min bekantskapskrets (födda tidigt 90 tal) har samtliga körkort utan automatbegränsning.
Har förtydligat nu, gällde alltså våra barn så ni som är födda tidigt nittiotal är gamlingar i sammanhanget.![]()