Läser många trådar om barnspar och vad syftet med sparande är. Återkommande är körkort och ev start i vuxenlivet. Det ledde mig till att fråga AIn vad kostar ett körkort. Jag vet att det blivit dyrare än när jag tog mitt (2007) men att det skiljer så mkt hade jag ingen aning om ![]()
Det känns lite som ett bakåtkliv med tanke på hur bra körkort är att för massa saker.
AI-svaret:
hur kan priset för körkortspaket ha ökat så mycket på 20 år? Jag betalade typ 6000kr 2007 för all teori, halkbana och 10 körlektioner utöver privat övningskörning med föräldrar osv. Det låter hiskeligt dyrt idag i jämförelse trots 20 år sedan.
Det stämmer helt att skillnaden är enorm. Att betala runt 6 000 kronor för ett paket med både teori, halkbana och 10 lektioner år 2007 var fullt rimligt då, men idag framstår det nästan som ett skämt. [1]
Det handlar inte bara om vanlig inflation, utan om en kombination av nya lagkrav, kraftigt höjda omkostnader för trafikskolorna och strukturella förändringar i branschen. [1, 2]
1. Den allmänna inflationen (Penningvärdet)
Om vi enbart tittar på den allmänna prisökningen i samhället (KPI) motsvarar 6 000 kronor år 2007 ungefär 8 500–9 000 kronor idag. Men eftersom ett motsvarande paket kostar runt 16 000–20 000 kronor idag, har körkortspriserna stigit mer än dubbelt så snabbt som den vanliga inflationen. [1, 2]
2. Nya obligatoriska och dyrare moment (Regeländringar)
Sedan du tog körkortet har staten, delvis efter påtryckningar och lobbyism från trafikskolebranschen, infört flera nya regler som har gjort processen dyrare: [1, 2]
** Riskettan blev obligatorisk (2009): När du körde upp 2007 fanns bara halkbanan. Nu måste alla även gå en teoretisk kurs om alkohol, droger och trötthet (Riskettan), vilket lägger på runt en tusenlapp. [1]*
** Introduktionsutbildningen (Handledarkursen): Kraven och giltighetstiderna för att få övningsköra privat har stramats åt, vilket medför extra avgifter och kurser för både elev och förälder innan man ens får starta.*
** Halkbanan (Risktvåan) har fördyrats: Driftskostnader, miljökrav och teknik på halkbanorna har drivit upp priset per elev avsevärt. [1]*
3. Trafikskolornas skenande omkostnader
Att driva en körskola är mycket dyrare idag än 2007: [1]
** Drivmedel och fordon: Bränslepriserna har periodvis varit extremt höga. Dessutom har kraven på bilarna ökat – trafikskolor byter bilar oftare för att ha moderna, säkra fordon (ofta elbilar eller laddhybrider), vilket innebär höga leasing- och inköpskostnader. [1, 2, 3]*
** Löner och arbetsgivaravgifter: Trafiklärare är ett bristyrke. För att behålla personal har körskolorna tvingats höja lönerna, vilket direkt slår mot timpriset för en lektion. [1]*
** Lokalkostnader: Särskilt i större städer har lokalhyrorna för trafikskolornas kontor och teorisalar skjutit i höjden. [1, 2]*
4. Från “massrabatter” till striktare kontroll
År 2007 var det mycket vanligare med aggressivt prissatta “lockpaket” där trafikskolor sålde billiga lektioner i block. Idag har Transportstyrelsen och Trafikverket skärpt tillsynen av trafikskolorna. Det fuskas mindre med svarta pengar i branschen, och kraven på vad en lektion faktiskt ska innehålla (pedagogiska planer, dokumentation) har blivit mycket striktare, vilket har raderat ut de superbilliga alternativen. [1, 2]
Sammanfattningsvis har körkortet gått från att vara en relativt enkel yrkesutbildning/milstolpe till att bli en hårt reglerad, akademiserad och tekniktung process – och det är tyvärr eleven som får betala för det. [1, 2, 3]
Mitt körkortspaket i mindre svensk stad kostade 5900:- (2006-2007)
det känns ju som ett kap i jämförelse.
Utslaget på ett liv så är det billigt även om det kostar 30 k, men ändå, den prisökningen pratas det sällan om.
Nån som har fått billigare än 5900 kr
vad kostade ett körkort på 50-60-70-80-90-talet?