Vad kostade ert körkort?

Mitt körkort i mitten på 90-talet?

Minns inte exakt, men skulle tippa på runt 3000

Uppskrivning
Halkkörning
2 uppkörningar.

Min son tog nyss:

Handledarutbildning 1200
App för teori 600
Körlektioner 5600 (7st)
Risk 1 & 2 ca 3500
Uppskrivning 400
2 uppkörningsr 3200
Tillverkning körkort 400

Så ca 15 000

Krav på handledarutbildning ska väl tas bort?

Yep, det stämmer

2 gillningar

Både ock är väl bäst tycker jag.
Några lektioner för att få tips och veta hur de vill att man ska köra, sen mängdträna hemma, en lektion innan uppkörningen och se om det är något man måste justera lite.

Vi har gjort riktiga långkörningar, 40 mil som längst, och det är bra erfarenheter också som man inte kan få på körskolan.

2 gillningar

1975 blev totalkostnaden för körkortet ca 1300 kr. Då kostade körlektionerna i körskola 1 kr/minut. Man fick också mc-kort och behörighet att köra tung lastbil i icke yrkesmässig trafik på köpet. Totalkostnaden blir omräknat till dagens penningvärde ca 9000 kr.

Men utan lektioner? Så vad kostade 20k då? Jag fattar inte.

Jag tog körkort 2016 (tror jag). Totalkostnaden blev hög, säkert 50 tkr eller något sådant. Jag blev tvungen att avbryta ett första försök 2012-2013 och det fördyrade helheten markant.

En lärdom är att skillnaden i kvalitet mellan olika trafikskolor är betydligt större än skillnaden i pris. Jag körde med flera olika trafikskolor och flera var ärligt talat rätt kass. Samtidigt låg de jag verkligen uppskattade inte på några tjusiga ställen. En bra trafikskola låg i Fittja till exempel och en annan i Kista. Där fick man lära sig saker med betydligt bättre precision än den generella nivån bland de trafikskolor som jag provade.

300 kr i kortavgift

3mm. 1,6 på sommar.

OnT

Mitt gick på ca 4000:-, 2008. Missade en uppkörning. Fick 10 lektioner betalda av skolan, men körde rätt mycket med päronen också.