Hej! Sedan jag körde runt på min Yamaha DT-50 i 15-årsåldern har jag haft ett långsamt växande begär efter att få köra MC i vuxen ålder. Nu känner jag att det är dags (läs medelålderskrisen är kommen).
En god vän som nyligen skaffade A-körkort har en extra hoj (Honda Transalp) jag kan få låna under sommaren. Den har inte tillräckligt hög effekt för att vara godkänd på körprovet, däremot tänkte jag öva på lågfartsbana och landsväg med den tillsammans med syrran som handledare och sedan hyra en hoj på körprovet.
Jag skulle gärna höra tips och erfarenheter av er här på forumet som kör MC idag kring hur ni la upp er väg till körkortet, och om ni hade gjort något annorlunda för att öka chanserna samt för att reducera totalkostnaden.
Jag övningskörde klart mycket med en kompis å hans pappa som hade varit mc ordinans i de militära… Mycket körning som inte ingår i körkorts provet.. Balansövningar, hanterade av motorcykeln, balansbräda samt broms teknik.. På den tiden va uppkörningen ett bromsprov å garage vändning..
När jag övningskörde med grabben så har de tillkommit massa mer övningar inför uppkörning..
Så ta några lektioner på körskola å övningskör mycket själv med en handledare..
Jag hade en honda dominator som inte var gödkänd att köra upp med för “tung” mc.
Jag tog två lektioner för att lära mig vad man ska träna på.
Sedan nötade jag mycket själv på lågfart/bana(ställde ut ett gäng koner på en gammal sågverkstomt) och körde en del med en kompis som handledare.
När jag var nöjd bokade jag uppkörning och en dubbellektion med 50/50 bana och trafik dagen innan uppkörning.
Stor skillnad i känsla på lågfarten mellan dominatorn och körskolans mc som jag körde upp på, så det var skönt att öva en extra gång med den.
Så totalt fyra körlektoner innan uppkörningen.
För min del var det mer nervöst med banan än trafiken, men allt gick bra
Jag körde endast på trafikskola så det kostade därefter. Hade jag haft möjlighet att övningsköra privat hade jag gjort det eftersom det mesta av tiden på lektionerna gick åt till att repetera samma grejer om och om igen. Jag hade redan B-kort så jag behövde inte träna så jättemkt på trafikregler och landsvägskörning.
Men fördelen var att jag kunde öva på en “stor” hoj godkänd för övningskörning på trafikskolan, men köpa en egen som jag hellre ville ha. Detta var på den tiden en 600cc inte räckte för uppkörning.