MC-kort som senior?

Jag är lite sugen på att ta MC-kort som snart senior (63 år). Tänker att jag kan puttra runt i 70 på bra vägar, undvika dåligt underlag och dåligt väder. Det verkar väl kul? Samtidigt tänker jag att det kanske är riskabelt. Sämre balans mm som lite äldre?
Vad säger panelen?

• Go for it!
  • Nej, köp en kul bil i stället!

Hur mycket lektioner tror ni behövs? Tidigare vana inskränker sig till att ha lånat kompisars moppar för snart 50 år sen …

4 gillningar

Yes!
:man_biking:

4 gillningar

Go for it!

Träffade en äldre dam. Hon pratade om en fastighetsinvestering:

Alltså, Jan, vore jag lite yngre, typ 82, då hade jag lätt köpt den. :rofl:

3 gillningar

Håller just i detta nu på med att ta MC-kort.
Jag tycker att om du går i dessa tankarna, har ekonomin, tid och ro i kroppen att ta ledigt några timmar de dagarna du har körlektioner (så länge du inte är pensionär), så ska du absolut ta MC-kort via körskola.
Det är otroligt bra att fräscha upp all teori och praktik i trafiken om det är så länge sedan du tog körkort. Regler och filosofi har ändrats väldigt mycket på den tiden.
Om du inte lägger någon prestige i att ta kortet på kortast möjliga tid utan tillåter dig själv att lära så är det otroligt roligt att ta körlektioner.

Angående balansen tycker jag inte att du ska se det som ett hinder utan mer som att det är en bra balansträning inför ålderdomen.

Angående riskerna så är föraren den största risken och med tanke på din ålder så är du statistiskt sett inte en lika stor fara för dig själv som om du hade tagit kortet för 40 år sedan.
Tänk på att alla buskörare är med i statistiken för olyckor och om du inte är en buskörare så är risken inte lika stor för dig.
En annan riskbegränsning är val av motorcykel, en modern motorcykel med ABS är så klart mycket säkrare än en gammal med dåliga bromsar.

Du har dessutom stor möjlighet att träffa andra likasinnade i alla åldrar på diverse träffar osv vilket också kan bidra till en rikare ålderdom.

Angående valet mellan bil och MC är ju helt beroende på intresse, fördelen med bil är så klart säkerheten och att säsongen är längre, fördelen med MC är den tar mindre plats och billigare parkering, du kanske kan meka mer själv osv.

Hoppas att vi snart kan vinka på varandra ute på vägarna,

Oscar

8 gillningar

Inget att tveka på, go for it! Bil kan du köpa så småningom!:partying_face:

1 gillning

Get busy livin or get busy dying!

2 gillningar

Jag har funderat på MC-kort. Tror inte jag är särskilt sugen på att köpa motorcykel men tycker projektet kan vara kul. Jag tyckte det var kul att ta körkort när jag var 18.
Och så är det enda bokstaven som saknas.

1 gillning

Har haft A-kort sen jag var 16.

Men varför ställa frågan i detta forum?

Eh, det ställs väl diverse frågor här? Är det inte därför det heter övrigt? Vilka frågor är tillåtna?

3 gillningar

Sett, stött på och hört talas om tillräckligt många MC-olyckor för att själv inte ge mig på det trots att jag är betydligt mycket yngre.

“Problemet” för MC-förare är som jag uppfattar det inte de själva utan medtrafikanter som missar MCn betydligt oftare än vad man missar en bil. Tänker spontant att detta ställer högre krav på dig att kunna parera en korkad omkörning, att en traktor kör ut på landsväg, att förare gör vänstersväng och missar mötande med mera. Klarar du det?

Men som sagt, inget MC-kort själv så ta det för vad det är.

1 gillning

Go, go, go! Skaffa mc-kort är en av topp tre bästa idéer jag fått i mitt liv. Kan inte tänka mig att det skulle vara för sent för dig.

2 gillningar

Hade MC kort från utlandet, tog igen i Sverige för 2 år sedan, då 57, inga problem, Go for it!!!

Körskola rekomenderas, men det är bra, iallafall ekonomiskt, om du kan hitta någon som du kan övningsköra med, speciellt lågfartsbanan, men också högfart och bromsning tyckte jag det var mycket bra att kunna öva flera gånger, och det behövs igentligt inte mycket instruktion, det är bara att nöta som gäller.

Jag hade inte tillgång till körskola i min stad, allt var fullbokat nästa hela året tills slutet på Augusti, när jag försökte boka tider på våren.
Det finns också intensiv kurser, som verkar bra!

MC är inte så farligt som det kan låta.

Kollar man olycksstatistiken så finns det så klart ett skäl till man gärna ser att MC-åkare skrivit upp sig som organdonatorer, men går man inte lite djupare så ser man att statistiken inte är något att hänga upp sig på. Hälften av alla som dör i MC-olyckor har inte ens MC-körkort.

Riskfylld buskörning på MC utan körkort är riskabelt. Att puttra runt i lagom hastighet och vara vaksam på rullgrus är inte alls särskilt farligt.

Tack för uppmuntrande svar! Ja, tack för varningar också.

Klart du ska ta mc kort…

Frågan är mer varför inte tagit de tidigare, typ vid 16 år?

Undvik denna typ av körning så ska det nog gå bra.

Jag köpte samma mc som trafikskolan hade, lättkörd och bra nybörjarcykel. Tog den på bilsläp till ödsliga områden och övade massa krypkörning och slalom. Sparade många tusen på det och blev tryggare.

Gjorde uppkörningen på egen mc, en hel del sparat där också. Köp en vätskekyld bara om du ska öva mycket krypkörning.

1 gillning

Jag fyller 64 i år men har kört i 40 år. Gick i pension vid 62. Är i Hartzbergen och åker nu. Åker söderut imorgon.

Vi åker husbil med släpa och åker när vädret är bra och det är vackert.

1 gillning

Har kört lite olika MC och mopeder genom åren. Tanken för några år sedan va att jag och sambon skulle åka och uppleva Sverige och Norge mm. Det blev aldrig av. Tänker på det när vi åker bil att fasen så mycket bekvämare det är att just sitta i en bil och kunna prata med varandra.

Det är kul med MC att blåsa mätaren ut ett par gånger sen är det bara transportsträcka.

Har också övervägt, men låtit bli, mht ålder (50+) och balans och reflexer.

Enligt ambulansfolk jag pratat med så är det numera ganska ovanligt med allvarliga/dödsolyckor i personbil, även om bilarna är helskrot. Säkerheten har förbättrats avsevärt. Krävs oftast bil mot berg/träd/lastbil för allvarliga skador.

MC är en annan sak, inga krockzoner alls. Att olyckstatistiken för MC inte ser så blodig ut beror kanske främst på att det körs betydligt färre mil per år än i bil. Hade MCn uppfunnits idag hade den nog aldrig lämnat ritbordet

För egen del tänker jag det kanske vore en annan sak om man kört hela livet. Tänker inte börja med utförsåkning heller…av samma anledning.

Men det verkar kul, så om du inte är som jag = YOLO!