Jag har hela livet klarat mig fint utan körkort men nu i 37 års ålder är det dags.
Min fråga är hur gör jag det mest kostnadseffektivt samt finns det nåt särskilt jag ska tänka på?
Jag har hela livet klarat mig fint utan körkort men nu i 37 års ålder är det dags.
Min fråga är hur gör jag det mest kostnadseffektivt samt finns det nåt särskilt jag ska tänka på?
Om du har någon att köra med privat: kör tills det sitter i ryggmärgen. Gör sedan teorin och kör upp en gång. Många gör misstaget att köra upp när det är gränsfall att de klarar det, vilket kan bli kostsamt.
Så ett tips är att lägga tid på att klara av teoriprovet först. Att läsa på teorin ordentligt är gratis när man väl har skaffat läromedlen. Om du är bombsäker på hur man ska göra rätt i teorin är det lättare att göra rätt när man kör bilen.
Nu är det länge sedan jag tog mina körkort, men jag tror på att köra lite på trafikskolan – så att man lär sig hur man ska göra i trafiken nu för tiden, och sedan träna mycket privat. På trafikskolan kan man även få värdefulla tips inför uppkörningen, typ: ”Jaha, nu fick du den här surgubben till kontrollant. Det brukar oftast gå bra, man han är väldigt kinkig med placeringen vid rondellkörning – så tänk lite extra på det!”
Lycka till!
Slumpmässig illustration som dök upp på Google: 

Om du har någon att övningsköra privat med tycker jag det bästa är att blanda mängdträning privat med körskola. Då får man tillgång till en som har koll på kraven nuförtiden och (oftast) är pedagogisk, men slipper lägga så mkt pengar på lektioner.
Javisst är det bra att köra privat. Men jag tror det beror på vem du kör med. Har du en dålig handledare så kan det stjälpa mer än hjälpa imo. Men att lära sig växla, koppla etc bör man absolut göra innan trafikskolan, det håller jag med om. Men det kan vara bra med en pedagogisk lärare för att gå bättre koll på trafiken och reglerna vid körning. Det kan även vara bra att ta körskolan precis innan uppkörning så du är lite van vid bilen och slipper tänka extra på det.
Om man ska köra privat tror jag att man gör smart i att ta en lektion tillsammans till att börja med. Så att privatläraren också får fräscha upp sina kunskaper.
Eco-driving är ju relativt nytt och något många har dålig koll på, bland annat.
Om du kör privat behöver den du kör med gå en kort utbildning (tror det är några timmar på en körskola). Du behöver gå riskutbildning (risk 1 och 2), 2 är halkbana om jag minns rätt. Se till att boka uppkörning i god tid. Beroende på var du bor så kan det vara svårt att få tid. Sen finns det en regel med hur lång tid det får gå mellan klarat teoriprov och uppkörningen. I värsta fall får du skriva om teoriprovet för att du inte kört upp inom 4 månader. Jag körde mycket med körskola (hade ingen att köra med där jag bor) och fördelen med det var att jag körde mycket där uppkörningen sen gjordes. Men det kan kanske gå att lista ut beroende på var trafikverket har uppkörningen där du bor.
Tack för alla tankar.
Jag har en kollega som jag kan köra med, vi ska gå den obligatoriska handledarutbildningen. Jag känner att jag borde betala en slant till henne för de gånger vi kör, vi är inte bundisar direkt. Vad är en lämplig summa?
Hon har bara automat, jag har kört med vanlig växellåda för ett antal år sedan så det ska nog gå bra att träna upp det med en ordinarie lärare snabbt om jag får vanan att köra bil.
Finns det bra teori material tillgängligt eller går man igenom körskolan?
Det finns böcker man kan köpa antingen hos körskolan eller hos bokhandlare. Går att köpa begagnat, men vissa detaljer kring lagar och bestämmelser kan vara inaktuella efter ett par år.
Vissa körskolor börjar tydligen med automat för att man lättare ska lära sig hantera trafiken innan man lägger på hantering av manuell växellåda.
Jag skulle definitivt rekommendera att du skaffar ett konto på någon av hemsidorna med körkortsteori, och/eller en app. Jag tog kortet för knappt ett år sedan, och “spelade” genom “körkortsresan” på ikorkort.nu, klarade ut appen “ta körkort”, gjorde tester via trafikskolan samt läste och pluggade i boken. Jag skulle säga att originalböckerna gav mig allra minst.
Om du använder flera olika läromedel på detta sätt minskar du risken att svara fel på en fråga bara för att teoriprovet råkar uttrycka sig på ett annorlunda sätt än vad ditt valda läromedel gjorde. Sedan är också repetition fast med små skillnader ett mycket bra sätt att lära sig, då du typ känner igen allt men ändå inte när du går från sidan till appen, och därför hela tiden måste aktivera hjärnan.
Du har fått många bra tips Ilja här ovan som jag håller med om.
Skaffa aktuella teoriböcker även om dem är begagnade och nöt in teorin så att den sitter. Det borde vara i princip gratis. Sen brukar det finnas låtsasprov eller delprov att träna på. Vänta med dem så länge som möjligt så att du inte bara lär dig frågorna och svaren utantill i tron att du kan teorin bakom. Jag har hört det många gånger: “men jag klarade ju testproven”. På Trafikverket kommer mer nervositet fram.
När det gäller körningen så tycker jag att man först ska övningsköra privat så mycket som möjligt så att du känns och känner dig trygg bakom ratten och med manövreringen av bilen och blir så kallat ett med bilen. Sen måste du köra lite med en körskola för att lära dagens krav vid en uppkörning.
Har du bara tillgång till automat så kör det ändå till en början, där är mycket att lära bakom ratten. Jag visste inte att även körskolorna börjat tillämpa detta tankesätt.
Många olyckor inträffar p.g.a. att förare inte håller tillräckligt avstånd eller läser av trafiken längre fram.
Lär dig att “fästa blicken” längre fram än främre huven. T.ex. läs av trafiken i rondellen innan du är helt framme i den. Mitt mål är alltid att slippa stanna helt för att behöva börja från 1:ans växel.
Kan lämplig ersättning till en bekant vara 100-500kr/timme? Vad tar en körskola? 500-2000kr/timme?
Det är nog bara ett fåtal körskolor som har automat som ”inkörsport”.
Om du ska köra privat ska det helst göras ”synkat” med trafikskolan. Jag menar då att du ska öva på specifika moment, inte bara köra runt.
Kvaliteten på olika trafikskolor varierar stort. Det viktigaste är förstås att ha en trafiklärare som känns bra men variationen är alltså stor.
Det finns inget samband mellan pris och kvalitet och oftast är prisskillnaderna små. I Stockholm är priserna oftast lägre utanför tullarna.
Det är viktigt att verkligen slutföra projektet när du börjat. Att ta en paus för att du får barn, köper hus etc. är en riktigt dålig idé. Körfärdigheten som nybörjare sitter inte i utan tappas fort. Att ta en paus blir i praktiken att dra på sig stora merkostnader.
Du ska helst välja en trafikskola som kör i samma område som där uppkörningen sker. Det finns bara ett begränsat antal kurvor med rejält dålig sikt, svåra korsningar och liknande. Du kommer förstås inte ”pricka in” varje ställe som kommer på uppkörningen men runt hälften är både rimligt och möjligt. Det underlättar att känna sig trygg när du är bekant med både trafikmiljön i stort och de svåra ställena som de alltid lägger in på uppkörningen.
Det är helt ok att missa på teoriprovet. Du kommer att känna igen de konstiga frågorna som du bommade på. Om du memorerar dem och kollar upp svaren sedan så blir det rätt nästa gång. Det är en stor del av frågorna som återkommer.
I gymnasiet köpte jag och en polare en skrothög som vi var ute på nätterna och övade med
Nej, det är väl kanske inte rekommenderat utan snarare jävligt korkat men poängen är att det räckte som förberedelse inför uppkörningen. Vi båda fixade det på första försöket här i Sthlm.
Ska man tvunget ta körlektioner är det nog bäst att i alla fall lära sig alla grunder med någon förälder eller partner så kan man köra lite finslip med en lärare.
Jag hade typ alla rätt på teoriprovet och körde mot rött på uppkörningen… ![]()
Min fru tog körkort för några år sedan. Det jag minns som var jobbigast är pressen att om du endast har några månader på dig att klara uppkörningen. Missar du den måste du göra om även teoriprovet. Denna tid när vi höll på med hennes körkort (och precis hade fått barn) var utan tvekan den jobbigaste i hela mitt liv. Hon kämpade dag och natt med teorin (blev tyvärr diskriminerad av Trafikverket då de endast tillhandahöll prov på ett antal språk, inte hennes.). Hon gjorde provet på svenska, efter 3 år i Sverige och klarade det på andra försöket. Uppkörningen klarade hon på andra försöket, och hade inte det gått vägen hade hon fått göra om allt igen. Det är väl fortfarande rejäl brist på uppkörningstillfällen, du hinner max med två uppkörningar på dessa tre månader.
Skaffa även en bra lärare, min fru bytte en gång då hon inte gillade den lärare hon fick först.
Det är väl dessutom på gränsen om man behöver bry sig om manuell växellåda. Det känns som en relik från forna tider. Elbilar saknar helt växellåda och de flesta nya fossilbilar som säljs verkar ha automatväxellåda, det är i alla fall ingen skillnad i pris eller bränsleförbrukning.
Öva privat hur mycket som helst. Vi körde nästan varje dag de sista 3 månaderna innan uppkörning, ofta med bebisen i baksätet (sovandes). Fy f-n vad jobbigt detta var…
Lycka till 
/H
Jag (32 år) tog mitt körkort förra året i april (började på körskola runt augusti/september året innan). Övningskörde kontinuerligt med vår skruttiga polo i början och sedan vår nuvarande bil (kombi).
Övade mycket parkering/backning/teknik privat då det mest är repetition. Tog cirka 11 lektioner via körskolan. Den första när jag kände mig ganska säker på grundläggande manövrering.
För teorin betalade jag en slant för en app via körskolan, helt klart överpris men använde den (95%) och boken (5%). Smidigt att kunna öva samt göra testprov medan man pendlar eller liknande. Klarade provet med något enstaka fel.
En fördel med att köra med körskolan är att om du sedan också lånar deras bil för uppkörning så är du lite bekväm med den. För min del ingick även lite uppvärmning innan själva uppkörningen i priset.
Även om jag tog manuellt körkort skulle jag säga att det förmodligen blir enklare/billigare för dig att ta automat om du inte kan övningsköra privat med en manuell bil. Om du inte nödvändigtvis behöver manuellt körkort (vilket känns mer och mer onödigt i dessa tider).
Lyckades med uppkörningen på första försöket tre dagar innan vår dotter föddes 
Jag övningskörde med Caroline för mer än 10 år sedan… det var en pärs, samtidigt som det gav upphov till helt absurda situationer. Vid ett tillfälle är hon så nervös när vi kör ut i en stor rondell i Malmö (Rosengårdsrondellen vid McDonalds) och hon drar av hela växelspaken(!?!) i bilen (Volvo 940). Så vi har bara den lilla stumpen kvar… lätt stresspåslag hos alla parter… ![]()
Tusen tack för alla svar, här kommer min sammanfattning
Övningskör tills det sitter i ryggmärgen
Läs på teorin tills du är bombsäker, det finns olika appar som kan kombineras med bokläsning (böckerna finns även begagnat men se då till att de är aktuella)
Blanda privatövningskörning med körskola för att öva på vissa moment och få rätt feedback
Ta körskola innan uppkörning för att bli van med bilen (det går att köra upp med trafikverkets bil då kostar det 400 kr, annars tar körskolan en avgift)
Vänta inte för länge mellan teoriprov och uppkörning giltighetstiden är 2-4 månader (6 månader under corona)
Lär dig att fästa blicken längre fram när du kör, planera din körning
Verkar vara vettigt att strunta i manuell växel helt och hållet (enklare, bensinsnålt och billigare)
Tack igen