Vi flyttar utomlands snart til ett land med ganska låg kostnadsnivå och en av många planer vi har är att min sambo ska ta körkort utomlands. Vi grundar den idén på två saker:
Det är väsentligt billigare att ta körkort utomlands än i Sverige
Vi kommer att ha tid på ett annat sätt där än i Sverige
Är det någon som har gjort liknande saker som har några erfarenheter att delge? Att hon kommer behöva göra körkortsprovet i Sverige igen är givet och kanske ta några extra lektioner också. Dock är det ändå rätt små kostnader jämfört med att genomföra hela paketet i Sverige.
Jag har inga egna men hade en kompis som tog i Tyskland under au-pairår och det överfördes rakt av till ett svenskt. Det kan ju vara en EU-grej, men det är väl bara att kontakta transportstyrelsen och fråga vad som gäller för Bosnien (eller var det nu var ni skulle)?
p.s. Där nere verkar nummerplåtarna vara ett större problem än körtkort.
p.p.s. Kompisen fick f ö tung lastbil infört i samband med överföringen till Sverige. Det var nog en miss, men vi hade lite kul åt det. Läskigt att se nå’n som aldrig kört med släp bakom ratten på en långtradare…
Att man inom EU kan överföra rakt av är jag med på. När det är utanför EU behöver man göra om körkortsprovet. Det kostsamma är ju dock att lära sig att köra och har man fixat det och hållit det vid liv genom att öva regelbundet så borde det ju kunna ge en ordentlig besparing i många fall.
Att det ibland blivit fel så att man fått lite fler behörigheter än vanligt har jag också hört talas om. Det kan nog vara något systemfel.
Min äldste körde massor privat och stämde sedan av ett gäng moment per gång med körläraren. En så’n lösning med ett körkortspaket här är säkert en toppenlösning.