Detta är nog att stretcha ekonomitemat en smula men eftersom bilar är ett stort intresse för många här passar jag på att fråga hur ni skulle göra för era barn: körkort för automat el manuell växel?
Just nu har vi bara tillgång till automat men vi kan antagligen ordna fram en manuell för övingskörning. Är det värt det? Kommer man att köra med manuell växel i framtiden? Vi bor mitt i stan och barnet kommer sålunda inte köpa bil i första taget.
Skulle aldrig om det inte var av medicinska skäl ta ett körkort med begränsningar.
Kan begränsa fruktansvärt några gånger då det hade varit väldigt mycket enklare att ha ett körkort med båda “behörigheterna”. Allt från hyrbil till lån av bil hos släkt/vänner eller vid resor och dylikt.
Automatkort är relevantare än någonsin men å andra sidan så innebär övningskörning med manuell växellåda inte så mycket extra tid från vad jag själv minns från när jag tog kortet för 8 år sedan. Det varierar såklart från person till person men Sverige är en av de mest konservativa länderna när det kommer till utbytet av den manuella lådan.
Av svenska bilar sålda 2020 var 78% automatväxlade (inkl. elbilar). I t.e.x. USA var den siffran 98%
En vän är trafiklärare och enligt honom tar de flesta bara automat numera. Om 8 år när min äldsta ska ta finns det nog inget annat.
Men jag håller med om att jag själv helst hade tagit manuell så att jag hade möjlighet att använda båda. Har dock för mig att det är lätt att komplettera i efterhand. Kolla upp om det stämmer!
Min lilla hobbygissning är att ju mer bensinbilar kommer fasas ut desto färre tillfällen kommer det finnas att köra fasters Ford från -98.
Jag tänker att omställningen kommer att göra att äldre bilar inte är i bruk på samma sätt som tidigare när det sker på allvar.
Jag och sambon tog automat. Det blir billigare eftersom vi inte hade någon att övningsköra med. Båda våra trafiklärare sa att det var drygt 6-7 av 10 som tog automat idag. Om man vill uttöka till manuellt så var det inget problem. Man behövde inte ta ett nytt körkort enligt trafikskolan utan det handlade kanske om att ta någon lektion och köra upp. Inget nytt teori m.m.
Jag kommer aldrig ha ett behov av en manuell. Aldrig någonsin. El bilar kommer alltid vara automatiska.
Alltså kan ungarna hantera en handkontroll eller en telefon är det inte så svårt att lära sig växla resonerar jag. Nu körde jag hemma med farsan och det var manuell men det tog kanske 2-3 tillfällen att lära sig det hyfsat. Nu gör man det utan att tänka på det, som att cykla.
Men visst framtiden kommer inte vara manuell, kör elbil idag och tänker inte skaffa något annat. Men resten av familjen har manuella bilar, behöver jag låna en så är det ju bra att jag kan köra den. Tror knappt mina egna ungar ens behöver körkort om 18 år, hoppas att självkörande tagit över helt.
Skulle absolut rekommendera körkort för manuell. Trist med begränsningar. Manuella bilar är fortfarande vanligt. Kan behöva låna bil eller hyra bil eller skjutsa åt någon annan i deras bil som har manuell låda.
Frågan är varför det är olika körkort fortfarande, kan man hantera en bil och trafiken bör man väl klara av att lära sig en manuellt växlad bil på egen hand om det skulle bli aktuellt utan att vara en fara för andra
Helt klart man kan gå på automat, följer vi vårt grannland norge så inom två år har både Oslo och Bergen förbud att köra förbränningsmotorer inom dessa städer, där även fler städer tittar på liknande förbud.
Tror Sverige kommer gå exakt samma öde till mötes, varav dessa gamla manuella bilar bara kommer få köras i vissa miljöer och vara kraftigt begränsade inom sin användning.
Tyvärr tror jag också det, med betoning på ÖDE. Tror dock att det kommer att dröja eftersom det förmodligen vore politiskt självmord att på allvar föreslå det inom de närmaste åren.
Värsta är nog att vi kommer följa Norge, där jublar folket, man förbjuder förbränningsmotorer i vissa zoner som sedan utökas, vad vi alla vet kommer sthlm göra exakt det samma samt fler storstäder som har problem med utsläpp, handlar bara om en tidsfråga när.
Satt med samma fråga när dottern nu skulle börja övningsköra, då vi bara har automata.
Läste någon artikel att många andra länder i Europa slutat ha olika körkort för manuell/automata. Och troligen går Sverige den vägen också i en inte alltför avlägsen framtid.
Vi kör på automata kort för henne, uppstår behov kan hon komplettera senare ganska enkelt, annars ändras reglerna förhoppningsvis
Kan ju bero på var man bor. Här är det många äldre med utländsk bakgrund som tar körkort och väljer automat eftersom det är lättare. Tydligen svårt nog ändå för många av dem.
Och så kan jag minnas fel vad han sa, kanske sa han bara att det var allt fler.
Skulle verkligen vara en dramatiskt ändring om Sverige beslutade sig för att avveckla nollvisionen som troligen krävs för att ett sånt beslut ska kunna tas.