Finansinspektionen: Nej till sänkta amorteringskrav (lördagsintervjun P1)

Erik Thedeen gästade lördagsintervju som kanske är av intresse för fler än mig,

Finansinspektionen ska lämna sitt svar till regeringen nästa fredag, men redan nu säger Erik Thedéen i Ekots lördagsintervju att han inte tycker att regeringen ska ändra på amorteringskraven. Han menar att det skulle motverka Riksbankens försök att genom en stram penningpolitik få ner inflationen. Och vill man hjälpa de hushåll som drabbas värst av stigande priser och räntor så är sänkta amorteringskrav ingen träffsäker metod, enligt Erik Thedéen. “Det är bara hälften av hushållen som har bolån, och de har typiskt sett ganska goda inkomster. Så ska vi klara av de med lägst marginaler, då är det här en väldigt dålig åtgärd, då finns det många bättre åtgärder som finanspolitiken kan komma med”, säger Erik Thedéen.

Han framhåller att de hushåll som inte klarar att amortera på grund av ändrade ekonomiska förutsättningar pga arbetslöshet, sjukdom – eller väldigt höga elräkningar – kan söka om undantag från amorteringskraven från sin bank.

11 gillningar

Äntligen en vettig ledare… Gör han till Statsminister!

2 gillningar

Helt enig! Tur det finns de som tänker och sedan vågar säga sanningen! :grinning::+1:

2 gillningar

Men Finansinspektionen kan bli överkörd av regeringen i frågan vad jag förstått? Någon som vet? :thinking:

Hoppas det hörsammas, annars går ju Thedéen in på RB snart och om amorteringskravet tas bort kan han kontra med att fortsätt arbeta för höjd ränta. Jag amorterar hellre än vad jag betalar ränta.

2 gillningar

Det är “regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer” som beslutar om amorteringskravet. Om regeringen inte gillar finansinspektionens förslag så kan de alltså välja att helt ignorera det och fatta beslutet själva i stället. Se 16 kap. i Lag om bank- och finansieringsrörelse:

1 gillning

Japp MEN då måste ju också regeringen ta ansvar om det går fel när man kört över sin myndighet. Hur många politiker vill det? :slight_smile:

Det är ju dessutom onödigt eftersom konsumenter kan vända sig till banken för att få undantag. De som verkligen behöver. Bankerna kan väl få jobba lite för alla pengar de tjänar tänker jag.