Finansinspektionen - Svenskarnas sparande

Under mars 2025 publicerad Finansinspektionen rapporten “Svenskarnas sparande” som efter att SCB slutade med statistik över svenskarnas förmögenheter 2007 har de nu alltså återigen börjat bokföras.

Tänkte att det kanske kan vara intressant med en ny podd-rapport likt “Hur rik är svensken 2024?”.

3 gillningar

Om inte annat bekräftas ännu en gång att vi i denna forumbubbla är en liten minoritet i samhället.

Ungefär 4 procent av individerna har mer än en miljon kronor i fondinnehav. Aktieinnehaven är ännu mer snedfördelade. Kartläggningen visar på att fyra av fem personer saknar, eller har mindre än 10 000 kronor i aktier. Den visar också att knappt två procent av individerna har mer än en miljon kronor i aktier.

5 gillningar

Det här var också ett lite sorgligt utklipp :confused:

De som hade över en miljon kronor i tillgångar sparade nästan 40 procent mer 2021 än 2020. Och de sparade nästan 10 procent mer 2023 än 2020, trots de
högre kostnaderna. Dessa ökningstakter gäller både för kvinnor och män.

De med under en miljon kronor i tillgångar sparade under 2023 cirka en tredjedel av vad de sparade 2020.

5 gillningar

Snälla gör en video på detta!

Dessa videor är mina favoriter. Statistik är det bästa som finns, med kartor på en knapp andraplats :nerd_face:

Efter att ha läst rapporten blir jag lite nyfiken.

Hur gör människor med flera miljoner i sparande? Låter de alla pengar ligga på samma bank och utgår ifrån att banken inte kommer att gå under, eller sprider de ut sina pengar över flera banker för att maximera insättningsgarantin?

Om det senare är sant så betyder det att läget är än mer ojämnt ut, då flera av de 4 miljoner kontona måste tillhöra samma personer, och än fler svenskar har inget sparande alls :thinking:

Man undviker ofta sparkonto för att inflationen inte ska äta upp pengarna. Då gäller ändå inte insättningsgarantin.

1 gillning

Insättningsgarantin gäller bara pengar på bankkonto.

Inte värdepper. Så Insättningsgarantin är helt irrelevant när man äger fonder/aktier.

6 gillningar

Det visste jag inte!

Tack för förtydligandet :folded_hands:

Läsvärd och tänkvärt. Många här tillhör en rätt liten skara när det kommer till finansiella placeringar. Bra att bli påmind om det ibland, när det känns motigt på börsen eller när FIRE-målet flyttat nåt år framåt. I relation till de flesta svenskar är det utopiska funderingar.

Samtidigt blir såna här undersökningar alltid lite missvisande givet att en hel del har gemensam ekonomi. I min familj ansvarar jag för att placera familjens totala sparande utanför pensionssystemet. Vilket gör att jag blir en av de där 2% av spararna med mer än 1msek i aktier. Hade vi delat det jämt hade vi varit två, dessutom en man och en kvinna, med mer än en miljon. Troligt att det finns fler såna familjer. Är det hälften av hushållen som gör som vi gör skulle det egentligen vara 3% med aktier över miljonen.

Sen visar väl den här undersökningen i kombination med tidigare kring total förmögenhet återigen på att väldigt mkt pengar är låsta i fastigheter eller andra tillgångar som inte är lika likvida som aktier/fonder.

1 gillning

Insamlingen av data är i full gång :slight_smile: Kommer en miniserie under sommar/höst.

7 gillningar

Det ska inte spela någon roll om banken går under. Fonderna är separerade och inte en del av bankens balansräkning.

Men rent hypotetiskt skulle det kunna bli problem med en väldigt oseriös aktör som sammanblandat tillgångarna.

Som övriga skrev finns ingen insättningsgaranti (bara ett mindre investerarskydd på 250k) men det finns separationsrätt så att du ska få ut dina tillgångar ur konkursen.

Men ja, att använda fler banker är mindre risk, om inte annat för att kapitalet kan bli tillfälligt låst vid dataintrång, konkurs eller andra störningar.

Själv har jag valt att prioritera smidighet, bra pris och villkor i övrigt, jag kanske splittar upp kapitalet på fler banker i framtiden men inte nu.

3 gillningar

Fast för alla hushåll som har mindre än två miljoner samlat som sparar allt hos en person så tappar du ju en miljonär om du delar på det. Så det kanske går på ett ut.