I början av mitt sparande och intresse för börsen mm så följde jag en del finfluencers i sociala medier, både för att lära mig mer och få inspiration, till slut hamnade jag ju här 
Att influera är ju ett rätt stort begrepp och kan vara blogg, forum, artikel, bok, podd mm mm.
Här vill jag avgränsa mig till finfluencers i sociala medier.
Finfluencer = influencer inom sparande och investeringar
Jag började ifrågasätta alla jag följde rätt fort då deras tillväxt i portföljen var brutalt positiv, men när de delar sina innehav så består det i stort sett av ett fåtal placeringar som går som tåget, t ex Tesla och Bitcoin (det här var innan kryptokraschen) utan att tala om risk, samt att de snarare fyllde på portföljen ofta med mycket pengar så att totalen såg fantastisk ut dag till dag, men presenterade inte skillnad i tillväxt och insatt kapital. Det saknades helt transparens, vilket jag uppfattade som bedrägligt.
Många inlägg är också affiliate-samarbeten som jag vet är en väldigt bra inkomst (inget fel i det) om du har folk som följer dig. Källa* Sambon som jobbar med digital marknadsföring sa att 10 000 följare kan ge 10-15k för ett sponsrat eller länkat inlägg till ett företag. M a o många finfluencers fokuserar inte på att investera/räkna på bolag utan snarare på att putta in pengar som tjänas via DINA klick. Problemet är att det vrids för att se ut som “kan jag, kan du” vilket i sak är sant, men inte genom att investera som dem gör. Du kan inte nå deras tillväxt.
Så alla nya sparare bör se upp med dessa konton. Har de inspirerat till att komma igång och se över sparandet, toppen. Men var kritisk och do your own research innan du köper nåt.
En till problematisering är även att finfluencers och influencers brukar nämnas som en ökad maktfaktor på flera plan (ekonomi, politik, konsumtion), men rör sig samtidigt i en helt oreglerad värld.
Ett vanligt inlägg: - Gör si och gör så, det kommer bli pengar!*
*Liten text i nåt hörn: detta är inte investeringsrådgivning.
Med sista meningen försvann allt ansvar för vad som nån gör med informationen.
Hade banker och investeringsinstitut gjort på samma sätt hade garanterat Finansinspektionen sparkat in dörren direkt.
Så i sociala medier kan man säga och göra vad som helst, ingen har ansvar såvida du inte kränker någon. Det finns inga regler mot att kränka nåns plånbok 
Kontentan? Vill du få samma fina utveckling som finfluencers. Bli en själv istället för att följa deras investeringsråd. Får du en stor följarskara så kommer utvecklingen bli fenomenal och öka varje gång du sätter in mer pengar 
Eloge till Rikatillsammans och forumet, jag upplever er som transparanta och problematiserande, så man vet man gör!