Investeringsrådgivning och finansinstagram

Hej forumet!

Jag har en kanske lite annorlunda fråga om det är någon som har koll.

Jag har ett brinnande intresse för aktier och håller på med både fundamental och teknisk analys privat. Jag har planer att på sikt skapa en instagram där jag delar med mig allmänt om min strategi, börsnyheter samt mina innehav i portföljen. Jag planerar även på att skapa ett medlemskap i exempelvis patreon, substack eller liknande där jag delar med mig av mer djupgående fundamentala analyser samt tekniska analyser.

Jag har senaste veckorna forskat en hel del om lagar och regler kring detta och tycker att det är väldigt otydligt vad man får och inte får göra i såna upplägg.

Mina frågor till er är:

• Får man ha ett sånt upplägg utan att det klassas som investeringsrådgivning?
  • Kommer det klassas som investeringsrekommendation och vad gäller då?
  • Kan jag vara anonym i ett sådant upplägg? (lite av en dealbreaker för mig)

Jag hade varit oändligt tacksam om nån hade kunnat hjälpa mig reda ut dethär. Har försökt kontakta jurist men har inte lust att lägga 60 000kr på en utredning då jag inte ens har startat verksamheten än.

Tack på förhand!

Hej!
Kan du verkligen lita på random svar från ett forum där risken är att du begår brott?

Vad är syftet med dina kanaler? Ska du analysera och berätta vad som är köpvärt?
Ska du visa dina köp/sälj och uppmana folk att följa i dina spår?
Ska du endast utbilda folk i hur man analyserar utan att rekommendera köp/sälj?

Känns som de finns ett extremt överflöd av dess konton vad är det som gör att folk ska välja just din kanal. Jag hade nog för övrigt inte förväntat mig någon inkomst första året på något sådant upplägg eller om de någonsin generar något alls.

Det är EU-regler som gäller..

1 gillning