Tankar om ekonomiska(börs)influencers - hur skickliga är dem?

Jag snubblade över en influencers som stolt visade upp sitt senaste köp av SBB, köpet gjordes den 14e juni till en kostnad av 17,32 KR per aktie, totalt köpte denna influencer 571 aktier vilket motsvarar ett köp på 9 889,72 KR.

Min syn på detta
Denna börs-influencern som har flera hundratusen följare lägger upp ett genomfört köp av den på senaste tiden kritiserade aktien SBB. Vad vill personen ge för budskap med detta via sina socialamedier?
Tidigare under 2021 har samma influencer visat upp mycket stora köp av SBB och har under tidigare år genomfört köp för flera hundratusen kronor i SBB. Eftersom denna influencer helt verkar tro på SBB som en väl värd investering blir jag direkt fundersam till det senaste symboliska köpet som personen nu genomförde och visade upp på sina kanaler.
Reflektion:
En influencer som ständigt visar upp sina bankkonton på miljoner kronor får såklart många följare som önskar att få ta del av samma dröm. Vad är problemet med detta?
Ett köp på ca 9 800 kr för denna influencer är jämfört med tidigare visade köp mycket lågt, vill personen påverka folk att köpa in sig på SBB? I mina ögon var det ett symboliskt köp som visades upp på sociala medier antagligen med en förhoppning att påverka.

Det må vara en långsökt tanke men jag kan inte låta bli att fundera i dessa banor. Hur mycket kunskap besitter dessa influencers som visar upp sina portföljer på Avanza?

När betraktas det som marknadsmanipulation? Kan man avskriva sig allt ansvar genom att skriva ‘‘obs, detta är ingen köprekommendation’’. Om det inte är en köprekommendation varför visas då detta köp upp på personens kanaler med en ända text under där det står’’ Fyller på i SBB (b)’’ ?

Jag ser ett klart problem med konton likt ovan nämnt. Följare till dessa influencers ser att det går bra för dem och tänker ‘’ Bra jag kopierar bara deras portfölj’’ . ‘‘Bra han köper SBB, då gör jag med det’’.

Vad är era tankar kring detta? Känner ni många som pratar om influencers likt ovan och kopierar deras portföljer? Nu menar jag såklart inte Rika tillsammans som också må vara ekonomiska infleuncers, utan syftar helt på personen som visar upp sina Avanza konton med portfölj innehav.

För övrigt, Rika tillsammans gör ett kanon jobb och tack vare deras informativa information så slipper man gå i fällor likt ovan nämnt.

6 gillningar

Tack @Annie1 för din kommentar och välkommen tillbaka till forumet. :blush:

Jag tycker det är högst problematiskt, även om det kanske inte direkt är förbjudet så anser jag nog att det är i en gråzon. Särskilt om man dessutom skulle koppla det till sälj-transaktioner (då är det direkt förbjudet).

I de få undantagsfall där jag själv gör liknande (tipsar om enskilda aktier) så är jag väldigt tydligt med hur jag agerar. T.ex. i Storskogen-tråden flaggade jag för snart en månad sedan att jag eventuellt skulle göra en sälj-transaktion 30 dagar senare. Det här är också en stor anledning till att jag håller mig till indexfonder, mycket bättre och gör mitt liv enklare.

Sedan tycker jag just SBB är en enorm risk också. Men det är en annan historia.

7 gillningar

Frågan är vart gränsen går? Mycket handlar ju om eget ansvar.
Äger du själv SBB? Eller Tesla?, Storskogen?
Två helt slaktade aktier, som förmodligen har potential men också risker.
Tesla som är kopiöst övervärderad (i mitt tycke). Vad händer med den när ballongen väl smäller? (Om den gör det)

Det går att göra listan väldigt lång om man vill och tycka det ena och det andra. Tyvärr köper vissa utan egna analyser och litar blint på vad dom ser på nätet och tar rygg på människor utan att förstå att det alltid finns risker.
Oftast söker man ju bekräftelser på sin egen slutsats, och blundar för dåliga nyhetsflöden gällande sina egna innehav.

Frågan är hur stort är egentligen problemet? Eller är det ett problem?
Jag har inte personligen hört någon som skyllt sina misslyckade investeringar på någon influencer.

ja, det här är tyvärr väldigt vanligt. Har ju själv gjort det historiskt… :flushed:

1 gillning

Absolut har jag gjort det. Jag köpte Resurs Bank, utan att egentligen förstå då vad det var för typ av bankaktie. Tog rygg på Leif GW :joy: Tänkte att han förlorar nog inte pengar den gubben.
Köpte typ på 55:- med för mycket pengar och behöll aktien alldeles för länge……

1 gillning

Jag tror att det i det här fallet, ifall vi följer samma influencer, så har hen som princip att köpa fler aktier varje gång de ger utdelning. Och då kan det bli i sammanhanget mindre summor vissa gånger. Så jag ser inget konstigt i just ett enskilt köp i så fall.
(Men däremot är det många andra saker som jag tycker är problematiskt med börsinfluencers)

1 gillning

Följer inga influencers och gör alltid mina egna bedömningar. Men aktier för under 10k känns ju som småpotatis och tyder knappast på ett större personligt engagemang. En del influencers drar ju in tiotals miljoner per år så ska det betyda något borde man väl handla för rejäla belopp. Inte för att jag skulle bry mig men ändå.

1 gillning

Ett problem med dessa influencers är (av de jag sett) att fokus är till störst del väldigt hög risk, möjligheter i obskyra aktier och snabba cash.

För oinsatta unga är det säkerligen ingen skillnad på namn som, SBB, Hexatronic eller Alfa Laval jämfört med små bolag på i bästa fall Aktietorget.

1 gillning