Vad tycker ni om finansinsta?

Hej o god fortsättning!

Jag undrar vad ni har för tankar om finansinsta o liknande ?

Jag är inget fan… men mest nyfiken på vad ni tycker och tänker!

1 gillning

Vad menas med finansinsta? Handlar det om influencers eller hemsidor som är aktiva på instagram?

I sådana fall har jag enbart sett ett fåtal i mina flöden, och av dem jag sett har det antingen varit på gränsen till scam (läs: Man försöker lura in folk som är okunniga inom privatekonomi till att betala månadsavgifter etc för att få “följa och kopiera” en erfaren trader) eller så har det varit kassa råd blandat med sådant flum som förekommer oavkortat på sociala medier.

Jag är med andra ord inte så värst imponerad.

3 gillningar

Utöver RT på Instagram så känns 99% av Finansiella coacher, halvporriga bitcoingurus och finansinfluencers så hemskt falska.

Tror bara jag följer RT och en till inom ekonomisegmentet.

Men många verkar gilla mitt konto, får rensa bort sliskiga följare ett par gånger per månad. :see_no_evil:

3 gillningar

Har inte insta men har sett en del sådant i liknande format t.ex. Youtube osv. Som bäst är det suboptimalt och som värst är det direkt skadligt /scam. Det som premieras med hjälp av plattformarnas algoritmer är ju innehållet som är mest extremt/clickbait (långt från indexfonder), ofta enskilda aktier med begränsad analys eller shitcoins.

3 gillningar

Följer ingen men den där liraren 100miljoners mannen dyker upp på förstorningsglaset ibland. :laughing:
Känner inte att det är nån mening att följa sånt.

2 gillningar

Den typen av gurus var anledningen till att jag inte investerade någonting alls i 20-årsåldern. De får det att verka som att man måste vara så himla aktiv, veta en massa, och så sprider de en falsk bild av hur börsen funkar. Allt i syfte att man ska känna att man måste lyssna på dem, men för mig blev det tvärtom att jag inte kände att börsen var något för mig.

När fondrobotarna kom så investerade jag där (Tieless, sen Lysa). Sen hittade jag hit till Rikatillsammans. Detta är den första sajten jag stött på som har en inkluderande ton, förklarar hur det funkar på ett realistiskt sätt, och har en strategi som Bara Funkar utan att man måste lägga massa tid.

7 gillningar

Man kan hitta mycket på Instagram :+1:

1 gillning

Inget jag följer. Många som följer och tar inspiration riskerar nog att bränna sig på börsen.

1 gillning

Att locka med finansiella tips för att bli rik, är väldigt lockande för många. Det sorgliga är att många tror att det är så lätt. När de väl inser att de måste offra något så ger de upp. Man söker den enkla och snabba vägen till rikedom.

Problemet är egentligen inte alla dessa influensers. Problemet är den naiva publiken. Som saknar kunskap, erfarenhet och viljan att faktiskt göra en skillnad.

Även om de följer den ”rätta metoden” låt säga att RT är den rätta metoden. Så krävs det tålamod och många års slitande och sparande för att ens få en glimt av ”rikedom”. Där ger många upp.

Du måste göra jobbet oavsett hur många influensers du lyssnar på.

Work hard, play hard :pray:

3 gillningar