Såg precis att jag fått meddelande om att Finnair gör nyemission som jag som aktieägare måste agera på innan 17nov. Mina nuvarande aktier har i princip tappat 80-90% i värde över tid.
Nu får jag möjlighet att förtur köpa nya aktier. Vad tror ni andra om den här branschen , är det bättre att cut losses och sätta sig 3h i bastun och gråta och sen komma igen och stoppa den lilla pengen som är kvar i global index.
Tänker ni, fan vad kul bara hoppa på tåget och passa på när man har förtur?
Jag är villrådig och tycker det är kul med era inspel. Hare gött!
Enklaste sättet att bli miljonär: köp ett flygbolag (som miljardär)
Nu är Finnair ett välskött flygbolag som till skillnad från Sas m.fl. faktiskt tjänar pengar. Men det är nog inget man investerar i för att tjäna pengar, så långsiktigt är det kanske inget att investera i, så frågan blir nog mer vad du tjänar mest på att sälja teckningsoptionerna eller hoppa på nyemmissionen med dess rabatt och hoppas att du tjänar några euro där.
Helt omöjligt att svara på, hade vi svaret hade vi ju själva kanske köpt Finnair och inte sagt något…
Att äga konjunkturkänsliga aktier är ju farligt om man äntligen inte är aktiv, eller har lång tidshorisont. Gissar du trodde på Finnair när du köpte? Du måste bara komma fram till om det fortfarande gäller.
Flygbranschen är hårt konkurrensutsatt och många flygbolag kämpar med lönsamhet. Hade du gått in i Finnair idag om du inte ägt några aktier? Ska du tjäna några pengar på flygbolagsaktier är det nog daytrading som gäller. Jag hade sålt teckningsrätterna och sen investerat det lilla som är kvar i LF global