Finns det någon börs som tillåter handel via något API eller så?

Jag har haft en idé rätt länge att köpa och sälja enligt signaler jag kan generera utifrån tradingview.com

Finns det någon börs där man kan programmera, scripta köra en robot eller så på signaler utifrån börsen? Absolut helst på ett ISK…

Har en signal som träffar förvånansvärt bra på guld/bitcoinpriset och vill köra en del av lekhinken där för att se om det vinner jämfört med att bara månadsspara.

Annars funderar jag på att se om jag kan skriva eget program som kan göra det, men då måste jag vara inloggad konstant eller automatisera att mitt bankID godkänner min inloggning och … ja, det är jävligt osäkert hahah.

Kolla in infront via t ex Avanza, inte riktigt vad du söker men det öppnar en del vägar in.

Sen till din kärnfråga - om du har en “signal” som du kan verifiera att den fungerar, då är det väl bara att kontakta lämpliga hedgefonder och sälja in ditt vinnande recept?

Haha, det är en väldigt enkel medelvärdesgrej för 1h-candles på guld med köp/sälj-rekar som någon annan gjort, vilken inte längre går att lägga till - men jag har kvar den. Minns att det inte är något nytt öht, men kan inte längre kolla vad den gjorde eller hur den fungerar eftersom scriptet är bortplockat. Men egentligen tror jag inte den bör hålla, fast den ser ut att ha fler rätt än fel så är sugen på att chansa.

Ett litet exempel på hur det ser ut, ganska stökig bild … men jadu…

Infront via avanza / nordnet ser inte ut att kunna reagera på signaler utifrån programmet, så det går ju bort eftersom jag inte har någon aning om hur den här är gjord längre. Allt jag minns om det är “medelväde” “bollingerband” och något mer.

Alltså, jag kan egentligen göra det och köpa/sälja bitcoin (yay programmerbara pengar) Men då måste jag räkna på skatt också och det pallar jag inte, även om det blir lätt att räkna ut.

Nordnets API kanske fungerar?

1 gillning

Oj, är det tillbaka på menyn? Sist jag frågade om det för något år sedan var det inte tillgängligt ens för företag. Får slänga iväg en fråga då. Tackar!

Ser ut som om det finns!

Nordnet API : 1000 sek per månad + behöver antagligen göra 40 köp per månad (och då erlägga minst 2000 sek i courtage) för att få nyttja tjänsten. Det innebär att jag måste snitta 3000 sek per månad i vinst om det skall löna sig. Det är inte vad jag tror min lekhink avkastar på den här dumma idén haha…

Rackarns.

1 gillning

Är det bara för privat bruk kan du ju alltid välja valfri webmäklares privata API. Ladda ned en proxy och övervaka trafiken för att förstå hur den är uppbyggd.

Jag har integrerat både Avanza och Nordnet. I Avanzas fall pushas realtidsdata via web sockets och sedan får du sköta handel och annat via JSON HTTP request (REST).

BankID krävs när du startar upp programmet men sedan är det bara att köra på. Själv har jag inlogg via användarnamn och lösenord hos Nordnet och Avanzas företagskonton. Då slipper man hålla på med BankID.

1 gillning

BankID på dator/fil kan du få att automatiskt logga in vid behov.

1 gillning

Det där låter ju super!

Måste jag ta reda på det själv eller kan man få facit? Har sett för längesedan att viss del av avanzas privata API finns på en github, men det har alltid känts riktigt sketchy.

Att jag aldrig tänkt på det. :brain:

Jag har sett den med. Jag körde Charles Web Proxy och upptäckte allt på egen hand. Nackdelen med det här är att man ibland får uppdatera delar av sin kod allt eftersom ändringar sker hos nätmäklarens API. Så håll koden flexibel och bli inte helt beroende av deras modeller. :nerd_face:

1 gillning

Ah så är det ju såklart, vilket var lite anledning till att jag vill ha något officiellt…

Känner en på avanza nu när jag tänker efter. Kanske kan muta hen att ge mig lite heads up haha…

Spontant känns reavinstbeskattningen som en betydligt enklare räkneövning än att skapa och implementera en algoritm som tjänar pengar åt dig per automatik, ja…

Spontant känns det då som rätt mycket jobb för liten ev avkastning?

Grejen är ju att det är ~0 jobb när den är igång, och sedan är 3kkr i månaden jävligt dyrt för en tjänst öht. Tänker jag inte betala, bara om jag vet att jag skulle gå plus nämnvärt mer än det.

Vet inte hur din lekhink ser ut men min är så pass att det rör sig om max en tusenlapp i månaden eller något sådant.

@Denkmal (måste pinga, svarande via mobilen tar inte alltid)

Jag leker inte med pengar :joy:
Ju tråkigare jag har, desto mer pengar tjänar jag.

Är man :nerd_face: så är man. Då är det värt att lägga lite tid på automatisering. Om inte annat lär man sig något som man kan översätta till annat sedan.

Jag har stoppat allt som hör till börsen i en och samma iPad-app, inklusive detta forumet:

Orderfönster (privat API från nätmäklare):

Hahaha, då är vi olika. Leker med hävstänger och YOLOtrades ofta för mindre belopp när jag ehh… “får feeling”. Det är en rätt billig underhållning tbh, och 100x hävstång har ett jädra adrenalinpåslag även om det är 100 sek vi snackar om :rofl:

Hur fasen får du mer pengar om du har tråkigt? Har du oändligt med övertid eller vadå?

Fränt!

Jag är sån där nörd med 100+ idéer som alla är trasiga och halvfärdiga. Roligare att påbörja nytt osv. Så har bara några verktyg som jag byggt för att effektivisera jobbet typ. Alla mina hobbyprojekt är i stå nu pga min flaskhals att sätta upp ett hemkluster.

Har verkligen inte orkat konfigurera kubernetes, så nu har jag några noder som bara loggar sin temperatur sedan januari, så jag vet att de inte överhettar i lilla skåpet jag presst ned dem i. Hitintills är de förvånansvärt svala.

Men snart får jag hem en rpi5 och då måste jag få tummen ur igen :sweat_smile::gun: