Finns det någon poäng med estländskt bolag?

Hej,

Finns det några som helst fördelar med att bilda ett estländskt bolag för någon som inte ville fuska eller ens hamna i en gråzon? Enda anledningen att jag överväger starta bolag i Estland är att jag i mitten av nästa år kommer att flytta utomlands (utanför EU och i ett land där det är praktiskt omöjligt att starta lokalt bolag), Efter utflytt kommer jag fortfarande ha svenska kunder men alltså utföra allt arbete utomlands.

Redan i dag så bedriver jag en hel del av mitt arbete från andra EU-länder i perioder, men fakturerar alltid från min svenska enskilda firma. Jag funderar dock på att starta ett AB antingen i Sverige eller i Estland.

Även om jag bortser från eventuella framtida skattefördelar så lockas jag av den extremt snabba bolagsbildningsprocessen i Estland och möjligheten till billig administration och förvaltning,

Vore det i teorin möjligt att börja driva verksamheten i estländskt AB, men fortsätta att betala svenska skatter och sociala avgifter så länge jag bor och utför arbete i Sverige.

Spontant känns det som allt som har med estländska bolag att göra reser varningsflaggor och verkar suspekt även om min intention är att göra allt legitimt och skattemässigt korrekt.

Är det någon som har några tankar kring detta?

1 gillning

Fördelen är att du kan vara själv, du behöver inte någon ledamot eller styrelse (Om saker inte ändrats)
Du kan också registrera en svensk filial, då får du ett AB viket är ganska vanligt att stora bolag gör.

Skattemässigt har det varit fördelaktigt men har inte koll längre och vet ej hur det ser ut för dig om du lämnar sverige och eu

Om man utgår från den ekonomi/omsättning som krävs om man ska leva på det på heltid

Ur det perspektivet tycker jag Bolagsbildningsprocessen i Sverige är extremt snabb om du köper ett lagerbolag (kostnad <10000kr). Du kan i princip ha företaget igång inom ett par dagar under interimsnamn och sen ändra namn/verksamhet.

Årlig adm/förvaltningsavgift om du sköter bokföring/bokslut själv i Sverige är ju också extremt låg.

Så om du tänker/vill ha fortsatt anknytning/koppling till Sverige varför krångla till det?

Personligen väcker det ju också, precis som du noterat, en viss varningsflagg med bolag i t ex Estland jmf med Sverige.

2 gillningar

Det tröga med att bilda bolag i Sverige är inte Bolagsverket/verksamt, det är bankerna. Och de kommer man inte ifrån längre med lagerbolag, iaf inte från några av de vanligaste leverantörerna av sådana. De ger dig ett bolag som är klart, förutom den lilla detaljen att skaffa bank-konto.