MSCI World är USA+EAFE, dvs. utvecklade ekonomier. Tillväxtmarknader (EM) ingår inte. Vill du ha EM i en globalfond är det MSCI ACWI som gäller. Inte heller kommer Kina gå om USA någon gång snart. Jag hoppas inte Jan menar BNP, för det har inget med kapitalmarknaden att göra. Att BNP-vikta portföljen är en mycket dålig idé.
Märkte att jag var otydlig. Ja, jag menade att Kina kommer bli världens största ekonomi utifrån BNP. Det är precis som CL skriver vitt skiljt från kapitalmarknaderna. Men jag anser ändå att det säger något om vart den ekonomiska utvecklingen är på väg. Det illustreras t.ex. bra i den här bilden från McKinsey. Sedan tänker jag att kapitalmarknaderna kommer att över tid. Ungefär på samma sätt som t.ex. Jim Rogers har skrivit i sina böcker om Kina och Afrika.
Hej.
Om ni vill ha helt oberoende råd smaspararguiden.se
Mvh.jack
Finns det någon risk med att ha alla pengar där? Jag funderar på att flytta mitt privata pensionssparande dit också men då skulle jag ha 100% av mitt sparande hos lysa, finns det en risk med att ha allt på samma ställe?
Dina tillgångar förvaras hos respektive fondbolags förvaringsinstitut (som i sin tur står under uppsyn av Finansinspektionen). Lysa har inte dina pengar.
Nackdel med lysa är att man inte kan ha guld eller andra råvaror i deras portfölj samt att det inte går att belåna. Fördelen är att man inte kan pilla på portföljen vilket man troligtvis kommer göra förr eller senare då det är ganska “långtråkågt” med fondsparande.