Hej, är ny på forumet så hoppas jag postar i rätt kategori. Jag är högstadielärare och trivs väldigt bra med jobbet förutom när det kommer till vissa delar. Har förstått att jag faller inom kategorin fire barista när det kommer till min ekonomi.
Jag har landat i att inget annat jobb lockar (förutom egenföretagare vilket ej är aktuellt i nuläget) då mycket semester och arbetstiderna är det som är viktigast för mig. Jag jobbar i dagsläget 75% och funderar på att gå ner ytterligare i tid. Samtidigt känns det som att det jobbiga med yrket alltid kommer finnas kvar oavsett procent, bedömning, ansvaret, föräldrakontakt osv. Jag funderar därför på att timvikarie genom ett bemanningsföretag. Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av att jobba mindre än 75% som lärare eller som gått över till att vara timvikarie? Vad är drömscenariot för dig som arbetar som lärare?
Svårt att säga utifrån enbart informationen du ger. Av erfarenhet funkar timvikariat bra under förutsättningarna att
Du har en (relativt) attraktiv ämnesprofil (ex. matte+NO eller dyl.)
Du bor i en region med flera olika huvudmän/skolor. Låter väl självklart men ju fler skolor i närheten desto bättre.
Att jobba <75% som lärare fungerar bra om du slipper mentorskapet, sämre om inte (alt. att det delas upp rimligt mellan flera lärare). Vad man tycker är jobbigt med yrket är ju från person till person, du kommer troligtvis inte komma undan bedömning, ansvar och föräldrakontakt, även om du som timmis kanske behöver utstå det till mindre del än ordinarie personal.
Om jag självt stått inför valet hade jag valt att stanna kvar men gå ner till 50% och försöka förhandla mig till att slippa mentorskap i utbyte mot något annat, typ utvecklingsarbete, arbetsmiljöansvarig, etc.
Välkommen till forumet
Det beror en del på hur beroende du är av inkomsten, som timvikarie är den ju inte alltid garanterad.
Har själv jobbat på folkhögskola i många år, det kan rekommenderas. Slipper föräldrakontakten, en mindre styrd skolform överlag vilket förändrar bedömningsbiten en hel del. Sen är väl löneläget något sämre tyvärr.
Sambon slapp lite undan de delar du verkar tycka är extra tungt med yrket när hon var föräldraledig. Även att hon tog klasser som inte hade betyg som extra engelska för de som är svagare i engelska. Så kanske något sånt upplägg där du tar de elever som har svårt att nå målen i grundämnen.
Pluggar ännu, men har själv funderat mycket kring detta. När jag hittills varit ute på praktik har jag känt att jag absolut inte vill jobba mindre än 100%, men att ha en summa pengar som tickar på i bakgrunden så att jag bara arbetar för glädjen i arbetet hade varit underbart.
Det vore nog drömmen.