Jag tycker det skulle vara intressant att få lite insikt i hur en indexfond fungerar under skalet och undrar om det gjorts nåt avsnitt om det här på RikaTillsammans?
Jag skulle t. ex. vilja veta mer om hur utdelning av underliggande tillgångar fungerar och vad händer egentligen när jag fyller på mitt innehav i fonden? Det talas också mycket om avgifterna, när och hur tas denna ut osv.
Jag arbetar som indexförvaltare och kan svara på dina frågor, stora som små.
Utdelningar: olika fonder gör olika men mest vanligt är att utdelningen återinvesteras i fonden. Oftast med terminer då det ger den mest kostnadseffektiva exponeringen. Detta görs dagen innan ex dag på stänging i den specifika marknaden där aktien handlas.
Köpa/Sälja andelar i fond: Alla fonder har en bryttid. I sverige är det normalt sett kl 16:00. Då tar man ett snapshot på alla priser för alla innehav i fonden och får således ett marknadsvärde för alla innehav. Sen räknar man ut NAV (Net Asset Value) Det är ungefär som ett bokslut för dagen. Det NAV priset får sedan kunder köpa och sälja andelar på.
Management fee / fondavgift: Avgiften ackumuleras på daglig basis som en skuld i fonden och dras normalt sett månadsvis av fondbolaget och ”nollas” ut i fonden. Sen börjar man på nytt. Den baseras på fondavgift * marknadsvärde (AUM) / 365. Det beloppet adderas till fodringar i fonden på daglig basis.
Hoppas det hjälper och hojta om du har fler frågor!
Vilka handelsplattformar/mäklare använder svenskförvaltade fonder normalt när det ska köpas säljas aktier? Vilken tid på dagen sker handeln normalt, har hört talas om att det är sist halvtimman innan stängning, stämmer det?