På torsdag intervjuar jag chefen för SEB:s förvaltarteam av passiva indexfonder, bland annat en av mina favoritfonder SEB Sverige Indexnära och SEB Global Indexnära.
Några frågor jag borde ta upp? ![]()
På torsdag intervjuar jag chefen för SEB:s förvaltarteam av passiva indexfonder, bland annat en av mina favoritfonder SEB Sverige Indexnära och SEB Global Indexnära.
Några frågor jag borde ta upp? ![]()
Varför behövs det ett team med en chef för att förvalta indexfonder och vad gör förvaltarna hela dagarna?
Fråga två:
Varför blir en indexfond inte billigare per automatik ju större AUM blir? Overhead växer inte med AUM.
Intressant att veta hur det egentligen går till att förvalta en indexfond. Visst det finns ett index så följ det … men i praktiken hur man hanterar nykomlingar in i index, bolag som försvinner av olika anledningar, hur man hanterar inflöde och utflöde, hur snabbt (eller inte) man anpassar sig efter en indexföråndring. Ja alltså ”the trade” hur det går till. Jag tror vi är rätt många här som inte riktigt vet hur det går till i praktiken
Haha, det är EXAKT detta jag tänkte att vi skulle ta upp. Skönt att vi är synkade. ![]()
Du kan tex fråga varför SEB Global All Countries Indexnära är 2,5 ggr dyrare än SEB Global Indexnära?
Är det såpass mycket mer arbete/kostnad att följa MSCI ACWI jämfört med MSCI World?
Finns det några planer på att ta fram en fond som följer Index, men har mindre strikta köp/sälj regler? Tänker på ökade kostnader vid Frontrunning och liknande då aktier åker in och ut ur Index samt vid ombalansering av Index.
Några förslag:)
Ni kunde ta upp om SEB har planer på lancering av en MSCI ACWI fond med låg avgift precis som @0-0 nämnde ovan. Det hade varit bra med lite konkurrens till SPPs ACWI globalfond (som jag annars gillar och investerar i själv).
De har väl denna: SEB Global All Countries Idx C USD - Lux
Tack för länken, Jan. Men avgiften svider något då t:ex State Street fixar “samma” index utökat med småbolag och mellanstora bolag i nedan (förvisso ETF, men åndå) till en kostnad av 0,17% tror jag det är:
SPYI | −0,21% | SPDR MSCI ACWI IMI UCITS ETF - Köp etf:er - Avanza
Då ligger ju den du länkade till något högt i avgift. Hade gärna sett SEB lansera en konkurrent till SPPs ACWI men med lägre avgift än 0,32%.
Vad är deras syn på fonder med hävstång t.ex. Nordnet 125?
När lanserar de portföljbelåning, gissningsvis inte hans ansvar men saknas för SEBs retailkunder?
Glömde två frågor:)
Under åren har SEB Sverige Indexnära (ISIN SE0002593673) haft flera olika namn och inriktningar. Tidigare hette den SEB Sverige Indexfond, men 2020 döptes den om [1] till SEB Hållbar Sverige Indexnära och fick “högsta nivå av exkluderingskriterier”. Ett år senare fick den det nuvarande namnet [2].
Planerar ni några andra förändringar av fondens namn eller placeringsinriktning framöver?
I slutet av förra året köpte SEB Sverige Indexnära aktier i SAAB med hänvisning till “utvecklingen i omvärlden” och “förändrade preferenser hos kunder” [1].
Det skulle vara intressant att höra hur ni resonerade kring det beslutet.
Följdfråga av teknisk natur från en doktorand inom AI/ML:
Är “the trade” så simpelt som att “varje dag kl 13:00 köper vi X bolag för X pengar”, eller finns det någon form av systematik i det också? Finns det en ‘model’ av något slag som styr processen? Jag har svårt att se att förvaltarna har i uppdrag att sitta o trycka på köpknappen själva, och förväntar mig istället att dom tar styrande beslut (vad det nu kan vara?) och att ‘modellen’ sköter den praktiska köp-biten.
Jag förväntar mig inte att chefen delar med sig av trade-secrets (eller?
), men finns det något i allmänhet som hen kan dela med sig av? ![]()
Roll call
Chefen: ”Gomorron teamet!” vrålar han, drar ut hängslena en bra bit och släpper dem på klassiskt manér. Smack! Smack!
”Jaha, då ska vi se.” säger han, bläddrar i högen med papper och drar ner läsglasögonen från pannan.
”Se där jag! Bengan har satt in en hundring till denna veckan. Paddan du tar den! Ullet du tar Ester som äntligen har lassat in sina 500 pix.”
Bengan ”Amen va fan bossen? När ska jag få hantera de stora lovorna som Ullet alltid får?” ![]()
Ullet “När du lärt dig hålla käft och trycka på köpknappen istället för att muppa dig”
Chefen ”Så ja, så ja, barn! Sätt nu fart så vi kan tjäna in våra 0,2%. YIIIIIIIHAAAA!!! Känns som de gamla goda tiderna på golvet i New York. Kööööp, köööööp, KÖÖÖÖÖP” ![]()
En dag i indexfondens liv
10 av 10 ![]()
![]()
![]()
Ringer någon Netflix, ser minst 8 säsonger framför mig med chefen, bengan, paddan, och ullet ![]()
Intressanta frågor.
Ägde fonden investor innan ändringen gällande vapen infördes?
Jag undrar därför att det finns sverigefonder som marknadsförs som att de exkluderar vapen. Ändå har fonderna investor som stort eller största innehav. Hur kan detta vara möjligt, när investor äger vapenbolaget saab?
Det gäller bl a fonden storebrand sverige a. Där står det som nedan när en kund läser om fonden.
Jag hade gärna fått möjlighet att investera i private credit och private equity genom en indexfond strategi där man tar små delar på många olika fonder över tid.
Inser att konceptet delvis finns i EQT Nexus fonden men hade varit intressant att gå ännu bredare. Och ja, jag förstår att det är svårt med likviditeten kanske för svårt? Hur ser SEB på detta?