Intervju med chefen för SEB:s fondförvaltarteam t.ex. SEB Global Index och SEB Sverige Indexnära

På torsdag intervjuar jag chefen för SEB:s förvaltarteam av passiva indexfonder, bland annat en av mina favoritfonder SEB Sverige Indexnära och SEB Global Indexnära.

Några frågor jag borde ta upp? :slight_smile:

4 gillningar

Varför behövs det ett team med en chef för att förvalta indexfonder och vad gör förvaltarna hela dagarna?

Fråga två:

Varför blir en indexfond inte billigare per automatik ju större AUM blir? Overhead växer inte med AUM.

6 gillningar

Intressant att veta hur det egentligen går till att förvalta en indexfond. Visst det finns ett index så följ det … men i praktiken hur man hanterar nykomlingar in i index, bolag som försvinner av olika anledningar, hur man hanterar inflöde och utflöde, hur snabbt (eller inte) man anpassar sig efter en indexföråndring. Ja alltså ”the trade” hur det går till. Jag tror vi är rätt många här som inte riktigt vet hur det går till i praktiken

5 gillningar

Haha, det är EXAKT detta jag tänkte att vi skulle ta upp. Skönt att vi är synkade. :smiley:

3 gillningar

Du kan tex fråga varför SEB Global All Countries Indexnära är 2,5 ggr dyrare än SEB Global Indexnära?

Är det såpass mycket mer arbete/kostnad att följa MSCI ACWI jämfört med MSCI World?

1 gillning

Finns det några planer på att ta fram en fond som följer Index, men har mindre strikta köp/sälj regler? Tänker på ökade kostnader vid Frontrunning och liknande då aktier åker in och ut ur Index samt vid ombalansering av Index.

• Det finns väldigt få indexfonder med inriktning på globala småbolag och dessa saknas som regel i globala indexfonder. Har SEB någon plan att starta en sådan fond? Alternativt inkludera i en befintlig fond, tex SEB Global All Countries Indexnära?
  • Hur går resonemanget med att följa index och hålla bredden i globala indexfonder vs ESG-filtrering? Kan de utveckla hur de tänker/arbetar kring detta?

Några förslag:)