Hur fan ser höstacken ut egentligen!

Efter snart 400 avsnitt med budskapet “Köp hela höstacken” så har det blivit mer och mer relevant att fråga sig:
“Men hur fan ser höstacken ut då!”
Kanske ett uppslag till nytt podavsnitt?

Några underfrågor på det:

1. Hur ser egentligen det aggregerade innehållet (som är likvit och tillgängligt för en vanlig dödlig) på alla världens börser ut?

2. Bör även råvaror, valutor etc. räknas in i det aggregerade innehållet?

3. Bör man sikta på en global fond med så många olika bolag som möjligt i, eller på en fond som replikerar de faktiska marknadsförhållandena så väl som möjligt?

4. Replikerar lysa bred med 100% aktier, förutom sin homebias i Sverige, de faktiska marknadsförhållandena så väl som möjligt?

5. Är inkludering av småbolag ”endast” en Fama-Frenchs grej eller replikerar man även marknaden bättre om dessa inkluderas? Tänker att det väl finns många bolag som är för små för globalfonderna men för stora för globala småbolagsfonder och att det då blir en lucka i mittensegmentet. (Och ja, jag vet att globala ”småbolag” inte är så små)

6. Vilken bred, billig, passiv, global indexfond är replikerar i en och samma fond bäst alla världens totala börser (alltså även tillväxtmarknad, frontier etc?)

7. RT har en modellportfölj som tex kan tiltas till 70% global, 20% Sverige, 10% Tillväxtmarknader. Jans förslag på Fb för en vecka sedan var istället: 70% global, 10% Sverige, 10% Tillväxtmarknader, 10% Småbolag. Vilken av dessa (eller annan variant) replikerar de faktiska marknadsförhållandena så väl som möjligt (undantag homebias i Sverige)?

Tack på förhand!

4 gillningar

Portfölj två är ju bredare helt klart. Det man missar är väl endast det som kallas frontier markets?

Jag tror de flesta är ganska enade om att marknadsviktade index är bäst, men vid sälsynta fall förs åsikten fram att likaviktade index är bäst för det ger bäst rebalanserings-effekt.

Avkastningen blir ofta sämre i ESG-fonder som tar bort massa oetiska bolag etc. En fond som tidigare nämnts på forumet för att den inte tar bort massor med bolag ur indexet är DNB Global Indeks.

Vill man ha många aktier i fonden och att den även tar med tillväxtmarknader, då brukar Storebrand Global All Countries nämnas. Sist jag kollade innehöll den ca 2000 aktier.

Jag håller med, ett bra Rikatillsammans avsnitt om vilka olika typer av index som finns, för och nackdelar med dem och vilka index som i så fall ger mest avkastning till minst risk, det skulle vara kul att höra på!