Hur många aktier kan man köpa i ett noterat bolag?

Får ursäkta om detta ligger under fel kategori, men jag har en fundering som jag gärna vill dela med mig av här.

EDIT:

Målet är fortsatt i detta hittepåscenario att inte påverka aktiekursen nämnvärt på egen hand, utan fortsätta vara en anonym investerare. Har man 1000 kr i en aktie är man ganska anonym överallt, har man 1 miljard så är man inte det så vill man vara anonym får man sprida ut detta och även titta på andra typer av värdepapper.

Funderingen har vuxit fram från att leka med tanken att man har X kr i förmögenhet, så egentligen blir det nog ett antal frågor i detta inlägg.

Om man har 1 000 kr och vill investera dessa kan man väl köpa i princip vilken börsaktie som helst och få ett avslut med en gång. Men detta förändras ju desto mer du vill handla för.

Hur kan man avgöra hur mycket en aktie ”tål” innan ens eget köp börjar trigga kursen? Tänker typ Gamestop fast utan den medvetna strategin. Är det X % av den dagliga volymen eller är det något annat?

När man sakta rör sig uppåt i förmögenhet så minskar väl utbudet man har att placera allt i samma aktie, och når man miljarder så känns det plötsligt väldigt svårt att placera ut allt?? När är det dags att börja köpa statsobligationer liksom, generellt.

Finns det någon siffra där man måste börja vara försiktig med sina placeringar då dynamiken helt enkelt inte gäller längre? ”Jag investerar i denna aktie och går den bra eller marknaden tror på den så ökar värdet”.

Jag är inte alls särskilt bevandrad i detta så jag hoppas att någon har lite kunskap att dela med sig av, skulle vara kul å se en trappa med generella strategier!

1 gillning

Tack!

Ett ganska enkelt svar då, köper man < 5 % av stora bra bolag i världen så är pengarna slut ganska fort. Men svarar det på frågan om hur mycket som faktiskt är rimligt att köpa i varje enskilt bolag, om målet är att flyga under radarn? 5 % ändring i ägande kan väl innebära olika saker för olika bolag.

Utköp av bolag från börsen förekommer ju då och då. Då köper någon 100% av aktierna.

Jag ska ändra i inlägget - målet i detta scenario är att vara en fortsatt osynlig investerare som inte på egen hand påverkar kursen i stor utsträckning. Köper man ut ett bolag från börsen så blir det nog en artikel eller två!

Tag exempelvis Investor. Omsättningen per dag är ca 100 miljoner. Risken att du som privatperson kan påverka kursen är noll!

I andra ändan om du väljer en udda aktie i ett udda bolag där aktien inte ens omsätts varje dag, så visst då påverkar du kursen genom att lägga en order.

I praktiken. Handlar du på Large Cap kan du i princip glömma kurspåverkan. Handlar du tiiräckligt mycket i en aktie på Mid Cap så kanske i någon mån.
Small Cap. Kan bli kurspåverkande? Ja definitivt om du har stora ordrar.
Övriga listor. Kurspåverkande i många bolag, men inte i alla.

Någon undersökning på vad varje enskild aktie “tål” är omöjlig att genomföra.

Det får man inte. Du är skyldig att lägga ett publikt bud på hela bolaget när du uppnått 30% av rösterna.

Det är väl bara att kolla i orderdjupet för aktien i fråga hur mycket man kan handla utan att påverka kursen för mycket?

OK, intressant info. Mitt svar var dock bara på att det inte var tal om att köpa ett helt bolag, eftersom man så uppenbart hamnar i rampljuset vilket inte är intressant för min fiktiva amatörinvesterare.

Så det verkar som att livet kan fortsätta som vanligt trots att man har miljarder som man omsätter regelbundet, så länge man håller koll på och respekterar orderdjupet, oavsett Cap.

Om ens tid man har att lägga på detta börjar ta slut, hur gör man bäst då? Samma sak där, finns det tillräckligt många bra globala indexfonder för att vara helt passiv med exempelvis 1 miljard?

Motsvarar 0,5-2% av många av de svenska globala indexfondernas förmögenhet.
Så de skulle nog klara av den summan, men kanske inte på en dag utan sprida ut det.

Man anställer personal. Brukar ske väldigt mycket tidigare.

Krasst så är det väl så att om du har så mycket kapital att du riskerar påverka marknaden så sitter du inte själv och köper på Avanza (om vi inte pratar öresaktier etc), utan har delegerat till mäklarfirmor/banker, som definitivt har strategier att minimera marknadspåverkan vid stora transaktioner (det är ett ganska etablerat område inom finansiell matematik så om du är lagd åt det hållet finns mycket literatur inom price impact execution/minimization/trading/order etc, random presentation för att exemplifiera https://www.imperial.ac.uk/media/imperial-college/research-centres-and-groups/cfm-imperial-institute-of-quantitative-finance/events/Lillo-Imperial-Lecture3.pdf). Även om inte påverkan är så stor, så kostar 0.1% prispåverkan väldigt mycket om du ska in med en miljard…

Ja det är ju det självklara svaret, håller med. Men dom kommer ju då ha en strategi, så det kanske mer den jag var ute efter.

En kund som överlåter 10 miljoner och en som överlåter 10 miljarder, borde väl få lite olika produkter i sin portfölj även om de båda har samma risktolerans?

Intressant, tack för det!

Är som sagt fler frågor i detta, där marknadspåverkan på enskilda aktier är en.

Alltså du kan själv definera strategi och anställa för att dina anställda ska genomföra den.

Du behöver ju inte välja en strategi från en förvaltare som försöker sälja sin förvaltning.

Jag tror inte jag förstår din fundering ens. Det känns som du krånglar till saker.

Jag krånglar helt klart till det, var lite min tanke med att skriva… kul att resonera.

Fick ändå bra svar. Som jag tolkar det finns det tillräckligt många stora bolag som tillsammans tål mina miljarder i omsättning. Skulle dessa bli för många för att hantera finns det tillräckligt många indexfonder som tål lika mycket till.

Min frågeställning var mer kring om man sitter med mycket pengar, är det svårt att sätta dom i arbete på ett vettigt sätt.

En alternativ frågeställning:

Finns det någon gräns på hur mkt pengar man i praktiken kan/bör investera i en global indexfond? Finns det någon sorts brytpunkt där det blir “bättre” med andra lösningar?

Ja, frågan är i grunden lite så.

Om målet fortsatt är en värdeökning enl. index över årtionden för en multimiljardär som för en vanlig privatsparare, finns det som du nämner en gräns för när indexfonder blir orimligt?

Om du håller dig till en fond så finns där begränsningar på kort sikt.
Till exempel har Robur Access Global Index en förmögenhet på tror det var över 130 miljarder.
Den rör sig 0-2% per dag i runda slängar.
Så en miljard skulle fonden nog inte ha jättestora problem med. Men om de ska omsätta flera miljarder kommer de behöva tid.

Skulle du däremot välja ut 10 svenska, danska och norska globala indexfonder och fördela pengarna mellan dem så skulle de nog klara av 5-10 miljarder på dagar eller nån vecka utan att det skapar för stora problem.

Men jag tror att alla dessa finansinstitut antagligen skulle erbjuda dig andra tjänster än att bara köpa in dig i indexfonder.