Finns det oväntade utmaningar med att inte vara anställd?

Vi är också nära och har valt att köra eget bolag som konsulter på deltid mellan anställningslivet och fritidslivet. På så sätt hinner man vänja sig vid att ha mer tid, hitta andra sätt att träffa folk än så man gör som anställd med kollegor, luncher mm.

Det är bra att tänka igenom vad man vill göra med sin tid tidigt. Ligga på soffan och slappa kan vara gott i ett halvår eller så men knappast det vill göra med resten av livet. Själv har jag mer idéer än vad jag kommer att hinna genomföra medan min fru är mer beroende av externa drivkrafter. Tillsammans vill engagera oss ideellt och ”arbeta” för bra organisationer som vi redan identifierat i utvecklingsländer, för att ge tillbaka lite till världen och de som inte haft turen att födas i ett rikt land som Sverige.

Ekonomiskt tror jag den mentalt största utmaningen är just inflektionspunkten när man går från att öka kapitalet till att man ser att det minskar varje månad/år. Det är en utmaning jag själv inte riktigt är kompis med även om det såklart är planen. Det är skillnad mellan det logiska och emotionella. Bra att förbereda sig på detta skifte så man inte blir för snål när man verkligen är fri att göra precis vad man vill 24/7 :slight_smile:

Sen är det som Jan var inne på - resan är minst lika viktig som målet - och man måste såklart ha en plan för vad man vill göra när man väl är i mål.

1 gillning