Finns det privatlån rak amortering och fast ränta istället för annuitetslån?

hej!
finns det möjlighet för privatlån med rak amortering och fast ränta?

just nu har jag ett annuitetslån och rörlig ränta vilket inte är optimalt över tid.

hälsningar

Inget som jag hsr stött på.

Däremot “falsk annuitet” förekommer ibland. Du betalar samma summa varje månad. Går räntan ned stiger amorteringen och vice versa.

3 gillningar

Med överhängande risk för att jag har fel och missförstår så är många “blanco lån” öppna dvs det kostar inget att amortera extra.

då kan man väl själv betala extra i början utan att det kostar “ränteskillnadsersättning” och det bli då mer som rak amortering?

Jag bara spekulerar, har ingen koll alls! fyll gärna på o kasta lite skit på mig:)) Jag tål det. eventuellt i alla fall

2 gillningar

Visst är det så.

Samtidigt innebär ju en annuitet precis tvärtom. Lite amortering i början och mycket på slutet. Handlingsfriheten är större med rörlig ränta. Får man in pengar kan man amortera snabbare.

1 gillning

tack för hjälp. jag har sett att vissa storbanker och typ sbab har privatlån med rak amorting och rörlig ränta. Fast ränta verkar bara finnas för lån med säkerhet typ bolån. vet dock inte om man kan betala av snabbara än planerat utan extra avgifter och så.