Amorteringsfritt - vad gäller egentligen?

Har ett lån taget 2014 - utan amorteringskrav.

Valde att amortera, har gjort det hela tiden.

Kontaktade banken för en tid sedan och sa att jag ville stoppa amorteringen, men jag fick Nej på frågan.
Är det riktigt?

De sa att jag har en rak amortering.
Vad menar de egentligen med det? Javisst, jag amorterar men av fri vilja.
Jag har begärt ut mitt amorteringsunderlag och det står att lånet inte belastas av amorteringskrav.

Får dom göra ”lite som dom vill” i frågan?

Om du har skrivit på ett bolån med rak amortering så är det inte fel av banken att tycka att du ska göra det. Gå igenom dina lånepapper och se vad du har för villkor och vad du skrivit på. Amorteringskravet (som ni nu inte omfattas av) sätter bara ett golv för hur långsamt man får betala tillbaka vid vissa nivåer. Det ger en inte rätt att slippa amortera om man inte omfattas av det.

Rak amortering innebär att man amorterar samma summa varje månad, från start till slut. Säg att du lånar en miljon med rak amortering i 30 år, då ska du betala 1000000/30/12 = 2778kr i månaden tills hela lånet är återbetalt. Utöver det tillkommer så klart ränta baserat på hur stort lånet är vid varje givet tillfälle.

Byt bank är mitt råd om du inte har låg ränta på befintliga lån. Jag fick göra det då den första banken ej vill ta bort amorteringen. Har ca 33 procents belåning. Trots det ville de inte stoppa amorteringen på den första banken.

Snurrigt tycker jag.
I det belopp du betalar för lånet varje månad ingår räntekostnad, amortering och kanske någon avgift. Alltså amorterar du varje månad.
Har du också amorterat extra utöver detta belopp?
Verkar konstigt att ett lån med rak amortering är amorteringsfritt, lånet heter ju rak amortering.

Står ju inte att det är lån med rak amortering.
Alltså så finns det egentligen inget krav på amortering

Lagkrav på amortering. Bankerna är såklart inte tvingade att tillåta amorteringsfritt vid gränserna för där det är lagligt.

Under 50% belåning finns inga lagkrav på amortering . Eller?
Bankerna vill ju helst att man inte betalar tillbaka lånen heller då de suger ut kostnader och nu i maximal takt.

Sant.

Det kan väl bero på.
Har de en kund som låst sin ränta på t.ex. 1% så hade de nog gärna sett att den amorterat så de kan låna ut de pengarna till högre ränta?

Ja det är helt riktigt👍

Från ursprungsfrågan:

Jag gjorde ett antagande att detta stämde, och förklarade hur den fungerade och varför banken då kan kräva amortering.