Serieamortering, vad är det?

Kommer att ta ett bolån under den närmsta framtiden och har funderat kring olika typer av amorteringar.

När jag undersöker detta finns det något som kallas för serieamortering, att man till en början amorterar mindre, och att man under löptiden amorterar mer och mer. Kan dock inte hitta mer information än så kring det, någon här som vet hur detta fungerar mer i detalj och vilka fördelar/nackdelar som finns med detta? Och hur fungerar det tillsammans med amorteringskravet?

Är detta något som storbankerna kan erbjuda ens?

En snabb sökning ger ett hum om att ingen större aktör erbjuder den här typen av amortering längre. Och det är väl förståeligt sedan amorteringskraven infördes år 2016, vilket kräver 1-3% årlig amorteringstakt vid 450% skuldkvot eller 50-85% belåningsgrad.

Med det sagt är det ju helt valfritt hur man lägger upp amorteringen när man ligger under 50% belåningsgrad.

1 gillning

Annuitetslån är det de du söker??
Samma belopp hela tiden, nästan bara ränta i början som övergår mer till amortering på slutet av perioden…
Vet inte om man kan få ta sånna lån nu för tiden…

2 gillningar

Läste någonstans att SBAB ska erbjuda detta, men ej någon vidare info om hur det egentligen går till. Men förstår det också som att denna form av amortering är ytterst ovanlig.

Nä annuitetslån är något annat. Tyvärr inte det jag syftar på i detta fall.

Hmm. Låter som en typ av amortering jag hade på mitt första huslån. Länge sedan nu men jag tror jag minns… Förklarades att det skulle vara betalt på 30 år och andelen amortering växa med tiden när räntebetalningen sjönk. När 5 år gått såg jag att det inte verkade som amorteringnen ökat. Jag frågade rakt ut om det var så att dom startat om serieamorteringsplanen från 0. Vilket skulle betytt att lånet skulle vara nära för evigt!. Inte betalt innan pension som vi trodde… Svaret var Ja,
Det hade vi faktiskt inget emot eftersom huspriserna steg snabbt och inflationen var hög. Minns inte om vi tillfrågades om något val.

Jo, annuitetslån är ett begrepp som har använts för just det du syftar på.

3 gillningar

Serielån är i princip ett modifierat annuitetslån. I ett annuitetslån är amorteringen extremt låg de första åren. I slutet av lånets löptid är det tvärtom, en hög amortering och därmed väldigt lite ränta.

I ett serielån “kapar man i båda ändar”. Lite högre amortering i början, och därmed lite lägre amortering i slutet.

Med nuvarande amorteringsregler skulle serielån eller annuitetslån passa de som kommit under 50 procents belåning, men ändå vill ha en viss (men låg) amortering, om inte annat av psykologiska skäl.

1 gillning

Annuitetslån var det rådande förr. Vilket passade bra med den skyhöga inflation som då var. Första året/åren var jobbiga men sedan var det bekymmersfritt, iom att inflationen “amorterat” bort mycket.

Att det är borta nu lär som du säger bero på amorteringskraven som inte är kompatibla med annuitetslån.

Men jag tror de försvann tidigare. Kanske var dödsstöten när statliga SBAB började erbjuda amorteringsfria lån.

Min erfarenhet är denna. I den bank jag jobbade på på 80-talet var annuitetslån för bolån det enda som gällde. På 90-talet i nästa bank gällde enbart serielån.

Om jag minns rätt kom amorteringsfria lån någon gång på början av 2000-talet. Sedan levde serielån, rak amortering och amorteringsfria lån sida vid sida tills nuvarande regler kom.

Tack för info hörni!

Då antar jag att serieamortering inte är något att överväga för min del, då belåningsgraden kommer att ligga på 85%.

1 gillning

CSN är annuitetslån. :slight_smile:

John Hassler skrev en väldigt bra debattartikel förra året om att Sverige borde införa detta, inte minst utifrån det faktum att många köper sitt första boende när de har i) lägre inkomster pga i början av sitt arbetsliv II) har barn och därför större kostnader och mindre inkomster. Trots det “tvingas” man betalas som mest då, relativt allt annat.