Efter att ha varit en återkommande läsare här i flera år känner jag att det äntligen är dags att engagera mig mer och posta mitt första inlägg!
Efter år av studier på högstadiet och gymnasiet, kombinerat med sommarjobb och arbete, har jag nått en fantastisk milstolpe – 1,5 miljoner vid 20 års ålder. Mitt långsiktiga mål? Tja, jag har inte spikat något exakt än, men det ligger någonstans i linje med att nå 15–20 miljoner innan jag siktar på att uppnå FIRE vid 35.
Så här ser min portfölj ut just nu: Ungefär 95 % ligger i DNB Global Indeks S, och resterande 5% i PLUS Allabolag Sverige Index. Jag har valt denna strategi för att den känns enkel och bred, utan att jag behöver fundera så mycket på vilka marknader jag ska prioritera. Summerat får jag ca 70% viktat mot USA, 15% mot Europa (ex Sverige), 10% mot Stilla Havs-området och pyttelite Tillväxtmarknad och resterande 5% i Sverige.
Jag gillar USA och tror mycket på deras ekonomi och företagsklimat, speciellt efter Trumps vinst i valet. Globalfonden jag kör på är ju dessutom marknadsviktad, så jag får redan en stor del av portföljen i amerikanska bolag, vilket känns logiskt med tanke på deras dominans inom tech och innovation.
Europa är jag inte lika såld på. Tillväxten känns segare där, och det finns en del politiska och ekonomiska problem som gör mig tveksam. Samma sak med tillväxtmarknader – det pratas mycket om potential, men jag tycker riskerna med politik och valutor väger för tungt just nu. Plus, de globala bolagen jag investerar i har redan verksamhet där, så jag får ändå lite indirekt exponering?
Hur tänker ni om en sådan enkel strategi? Är det vettigt att köra vidare så här, eller borde jag fundera på att justera något framöver?
Alltid svårt svara hur andra ska investera men jag kör typ samma och delar dina tankar angående USA och Europa men allt kan hända nästa år och då får man tänka om och allokera om efter marknaden.
Globalfond kan aldrig (!) gå fel långsiktigt. Om du har en sparhorisont på 15 år hade jag lätt flyttat 50% till några Techfonder typ Robur Technology, SEB AI, SEB Teknologi, Blackrock World Tech
Hade kört allt i en passiv global indexfond. Samma tips som Warren Buffet m.fl. ger.
Samma strategi som gav Eugene Fama nobelpris, skönt också att slippa tänka, man kan bara mata in pengarna i en sådan fond och aldrig sälja. Upp ungefär 440% sedan 2013.
For many of us, the rise and fall of stock prices symbolizes economic development. In the 1960s, Eugene Fama demonstrated that stock price movements are impossible to predict in the short-term and that new information affects prices almost immediately, which means that the market is efficient. The impact of Fama’s results has extended beyond the field of research. For example, Fama’s results influenced the development of index funds.
Det kanske du har helt rätt i. Målet är att försöka trycka in så mycket på börsen som möjligt under kommande 15 åren.
När det kommer till själva “FIREn” i 35-årsåldern så har jag en plan. I början ska jag ta tjänstledigt och känna efter hur det känns, göra det jag faktiskt gillar i livet - resa, umgås med vänner, kanske flytta utomlands, träna, fokusera mer på mig själv osv. Troligtvis kommer jag inte direkt övergå till att inte göra någonting alls, utan jag kanske är delaktig i någon styrelse/startar något eget. Skulle jag inte trivas så kan jag alltid återgå till att arbeta deltid, men ha kvar känslan av att vara ekonomiskt fri
Det är ingenting som direkt hindrar mig, snarare att jag är fast i att behöva arbete vilket inte ger den frihet jag är ute efter - lite syftet med FIRE. Få inte uppfattningen att jag sitter ensam i ett rum tills jag är 35, givetvis ägnar jag mycket tid åt familj, vänner osv och lever knappast snålt. Självklart prioriterar jag mina ungdomsår, men det går alltid att kombinera det med ett stabilt sparande
Tack för tipset, jag har kollat lite på det! Just nu känner jag mig inte helt bekväm med att belåna portföljen med tanke på all osäkerhet i världen/höga värderingarna, men längre fram kan det absolut bli aktuellt. Håller mig till DCA för tillfället
Har du bra koll på hur själva belåningen går till via Avanza? Får jag en viss summa jag kan placera, fylls den summan på hela tiden om mitt värde på portföljen ökar?
@FIRE35 Hur kan du vara så klok vid bara 20 års ålder När jag själv var i din ålder körde jag turbowarranter och annat crazy och tyckte mig kunna göra företagsanalyser som tillät mig att cherrypicka vinnarna (Idag tror jag mig fortfarande kunna göra företagsanalyser men jag har insett att korrelationen mellan vad ett företag “borde” vara värt, och den faktiska aktiekursen, är tämligen svag…)
Anyway ville bara säga kudos till dig och bra jobbat
Tack så mycket, Ludde! Absolut, jag har också haft min period när jag var 15 och trodde att jag kunde köra teknisk analys på allt. Som tur var insåg jag ganska snabbt att det inte var någon långsiktig strategi och har sedan dess maxat indexfonder och fått en stabil avkastning. Det känns skönt att ha hittat en strategi som fungerar bättre på sikt! "
Men varför inte flytta en del av månad sparande över till en teknologifond eller ETF, personligen tror jag som du på US och månad sparar en del i QQQ (Nasdaq 100)
Intressant! Hur ser du på att båda äga ett globalt index med mycket USA samt tech, och dessutom komplettera med mer tech? Övervikt? Någon ETF du rekommenderar för Nasdaq 100? Svenska USA-teknikfonderna är ruskigt dyra