FIRE- kritisk artikel i Expressen

Någon som har premium som har möjlighet att kort sammanfatta innehållet? Det hade varit intressant.

Har inte premium men känner igen honom från bloggen https://tidochpengar.se/. Misstänker att bloggen innehåller mer godsaker än denna premiumartikel.

2 gillningar

Följde bloggen ett tag och var intressant hur de flyttade hit och dit på jakt efter något bättre, utan att hitta det. Men verkar som om de har nu hittat rätt.

Fast jag ser inte hur det skiljer sig från att tex bli pensionär. Om jag skulle vinna 800millar på eurojackpot och säger upp mig måste jag ju fylla ett antal timmar per dag åt något mer meningsfullt än att spela paddel för att känna ett människovärde. Somliga skulle nog kunna bara slappa och ta dagen som den kommer, men de allra flesta lär behöva känna sig behövda av samhället på ett eller annat vis.

1 gillning

Instämmer.
Gymträning och cykling höjer människovärdet bättre!:laughing::upside_down_face:

Allvarligt talat, människor har konstiga uppfattningar om Fire och pengar som kan göra det till en social belastning.

Ex

• Folk som tror den som lever som fire sitter hemma och räknar sina pengar
  • Folk som tror att man blir olycklig och får problem om man har “för mycket” pengar.
  • Folk kan tycka att den som lever på en ISK är en dålig osolidarisk skattebetalare.
  • Folk kan tro att den som har pengar är snål, när man prioriterar det meningsfulla.
  • Folk kan tro att den som lever på en finansiell portfölj, utan att skaffa statussymboler har det dåligt och är misslyckad.

Man slipper socialt många konstiga förutfattade meningar om man har ett vanligt jobb.

5 gillningar

Jag har inte läst artikeln, men fattar inte vad Anders har med FIRE att göra? Det känns som ett krystat försök att problematisera kring FIRE-konceptet. Givetvis blir man inte lyckligare av att säga upp sig om man inte fyller sin tid med något vettigt. Jag är ledig ca 7-8 veckor varje sommar, och saknar inte jobbet för fem ören. Jag har en lång lista med saker jag tänker göra istället, som bidrar mer till mitt välbefinnande än att leka kontorsslav och göra sig till med folk jag inte ens gillar, eller att sitta och tjafsa i ett lönesamtal för några hundringar hit eller dit, för att inte tala om dessa krystade och konstlade utvecklings/PU samtal. Argghhh.

/H

3 gillningar

Jag får Anders nyhetsbrev och har följt vändningen i hans inställning. Jag är inte förvånad, för han verkar vara ganska rastlös av naturen. En uppfylld dröm är s a s inte drömmen.

Och som så många säger i FIRE-gemenskapen - man pensionerar sig inte från ett jobb utan till något annat. Är det bara ledigheten man vill åt blir det fel.

Jag ser själv inte alls tjusningen med FIRE, om vi nu menar att målet skulle vara att sluta att jobba. Om jag skulle jobba som typ dammsugarförsäljare, och göra saker som egentligen kan jämställas med prostitution, så vore det förstås en vinst att slippa ifrån det trälandet. Nu har jag, liksom många andra, skaffat mig en ordentlig utbildning och ett jobb som jag känner mig nöjd med. Jag ser ingen poäng med att ha “sluta jobba” som mål, om det nu handlar om det jobb jag har idag. Däremot vore det förstås möjligt att kanske höja insatsen ytterligare. Jag skulle kunna byta arbetsgivare till någon som jag verkligen gillar men inte har råd att betala marknadsmässiga löner. Jag skulle kunna prova att starta eget och bara göra de saker jag verkligen tycker är intressanta, utan att bry mig om att min lön skulle bli lägre än idag. Det finns många möjligheter i livet.

1 gillning

Jag tror också att Anders gärna säljer en bok och får följare… om jag nu ska vara lite kritisk mot Expressenupplägget (utan att ha läst det som finns bakom betalväggen). :slight_smile: