FIRE & löneväxling vid statlig skatt eller maxad allmän pension

Jag har en fundering kring FIRE/tidig pension och optimal bruttolönenivå vid löneväxling till pension.

År 2025 finns det två gränser att ta hänsyn till vid löneväxling.

Brytpunkten för statlig skatt: 643 100kr/år

Den högsta inkomsten som utgör underlag för allmän pension m.m.: 650 442kr/år

Standardrådet för 2025 från pensionsmyndigheten, facken och bolagen som erbjuder löneväxlingstjänster är att löneväxling ska ske baserat på maxande av allmän pension (650k) och inte minimering av statlig skatt (643k).
Detta eftersom det annars minskar den allmänna pensionsavsättningen, sjukpenning, föräldrapenning m.m.

Dvs. för 2025 är standardrådet att ta ut bruttolön på ca 650k och löneväxla därefter, det gör att man betalar lite statlig skatt på 20%, typ 1400kr.

Eftersom det för 2025 inte är så stor skillnad på 643k och 650k är frågan om vilken gräns man ska förhålla sig till mest nörderi.

Min fråga är om standardrådet håller för någon som siktar på hel eller delvis FIRE vid 35-55 års ålder och därför sannolikt kommer att få låg allmän pension - kanske t.o.m. garantipension eller motsvarande lägsta möjliga i framtiden?

Eller är det mer lämpligt att löneväxla vid gränsen för statlig skatt eftersom statlig skatt sannolikt inte kommer att behöva betalas vid pensionsuttag, samt att den allmänna pensionen borde bli låg oavsett vad?

Antingen till följd av ett kort arbetsliv eller deltidsarbete som inte ger så mycket lön de sista årtiondena före normal pensionsålder.

TLDR: är det värt att betala lite mer statlig skatt för att maxa allmän pension de första årtiondena i arbetslivet om man ändå inte kommer att tjäna in så mycket allmän pension de sista årtiondena? Eller blir det pengar i sjön?

Glöm inte att det inte är säkert att beskattning har same same upplägg om säg 30 år. Kan byta skepnad . Speciellt sådant som många anser orättvist dvs att levnadsstandard som ålderspensionär för normalinkomsttagare inte påverkas nämnvärt av hur mycket man arbetat eller tjänat under arbetslivet.

Men med nuvarande lagstiftning med tidigaste uttag av tjänstepension från 55 och under minst 5 år
bör man kunna löneväxla för att slippa statlig skatt vid hög lön tidigt i arbetslivet och även undvika statlig skatt helt via uttag av tjänstepensionen säg från 55 till 68 års ålder och därmed även undvika att framtida behovsprövade tillägg reduceras efter riktåldern 69 ?
Den extra beskattningen på pensionsuttag före riktåldern slipper man dock inte. För pensioner upp till ca 35.000 i månaden är den ca 10% extra skatteuttag jämfört med skatten på pension uttagen efter riktåldern.
Hög lön tidigt i arbetslivet du kan löneväxla beskattas på marginalen med häraden 52% medan ett extra förtida pensionuttag säg från 55 av dessa växlade pengar (antaget öka pension från 25000 till 35000 per månad) visserligen beskattas extra jämfört med ett senare uttag men ändå “bara” med ca 36%. dvs 16% lägre än marginalskatten som ung. Dvs en vettig affär…
Därtill kommer att man ofta får ca 5% extra pga av lägre avgifter för löneväxlat belopp från arbetsgivaren.

Vi kanske kan lägga till ett antagande om att personen i fråga har ett så pass stort privat pensionskapital (på t.ex. ISK) att det finns full möjlighet att planera pensionsuttag av allmän pension och tjänstepension till valfri ålder.

Jag är främst intresserad av huruvida den extra allmänna pensionsavsättningen är värd att betala statlig skatt för idag, isolerat från ovan.

Diffen vi pratar om då på ca 7300 brutto per år som skattas/avsätts pension för på det ena eller andra sättet är för liten för att fundera över. Passar på den… :smiley:

Jo, som jag skrev är det nörderi men jag vill ändå veta och andra år kan skillnaderna vara större.