Det är svårt att säga något om hur det går pengamässigt när man inte hållit på så länge. Fråga mig igen om tio år ![]()
Samma läge. Än så länge går det bra ![]()
Jag är i FIRE-läge sedan i våras. Men jag har alltid haft låga kostnader, och fortsätter självklart på inslagen väg. Det var många år sedan jag omvärderade vad som ger mig rikedom i livet. Det visade sig vara sådant som inte kostar så mycket. Tur för mig.
Finns det någon tråd någonstans där RT-medlemmar som faktiskt gått FIRE diskuterar hur mycket de spenderar per månad? + andra saker som
- Trend på kapital vs spend
- Trend på utdelningar / avkastning / 4%-sälj efter uttagen börjat
- Ambition. Leva helt på avkastning på ett icke krympande kapital / “Die with zero”-lr annan variant på krympande kapital
Faktiskt kapital och faktiska utgifter är väl egentligen inte så intressant som relationen mellan de båda.
Jag tycker det skulle vara kul. Troligen både för dem som har gått FIRE och de som funderar på vad som egentligen krävs och hur det går för de som tagit steget.
Jag har tyvärr några år kvar att jobba men min ambition kommer att vara “Die with zero” och det är det jag räknar på. Leva på bara avkastningen känns alltför avlägset så det ser jag inte som en möjlighet.
Håller med. Tycker det skulle vara en klockren och intressant tråd på forumet.
Så alla svenskar i arbetarklass är alltså FIRE när de går i pension, är det därför FIRE får mark ? Verkar rimligt
Man lever på kranvatten och kex för att bli FIRE så man kan leva på kranvatten och kex igen
Haha, jag gör inga anspråk på en korrekt definition av FIRE. Jag använder endast begreppet här i forumet eftersom tillräckligt många verkar ha en tillräcklig samsyn kring akronymens innebörd.
Huruvida arbetande svenskar är FIRE när de går i pension får någon annan svara på. Min tolkning av de sista två bokstäverna torde peka i riktningen förtida pension.
Om en person lever ett gott liv på endast kranvatten och kex ser jag inga bekymmer med att denne fortsätter med det även efter att ha slutat förvärvsarbeta. Jag får en känsla av viss elitism från Herr Direktören. Alla är vi olika, personligen finner jag ingen särskild tillfredsställelse av resor, dyr mat eller rusdrycker.
Men för att lugna eventuella nervösa själar, mitt välbefinnande är på topp, både fysiskt och psykiskt.
Tycker man borde citera när det är tydligt vem mottagaren är
Hur går fire planerna @Nescio ?
Synd att ett användarnamn betyder så mkt, själv gick jag till soc när mina föräldrar tyckte att jag skulle betala hyra, 2000 i månaden, ingen guldsked här inte. Blir Avis på föräldrar här som kan tänka sig att sälja villan så barnen får en bra start
Ledsen för den uteblivna citeringen. Jag tryckte helt enkelt på fel svara-knapp, haha. Mitt inlägg var menat som ett svar till dig.
Tackar som frågar. FIRE-planerna går över förväntan, man skulle nästan kunna säga att de är både spikade och skruvade då jag slutade arbeta i våras. Lever det bästa livet nu.
Om du syftade till min kommentar om uppfattad elitism så hade den ingenting med ditt användarnamn att göra, utan var till fullo baserad på ditt inlägg om kranvatten och kex. Mitt inlägg syftade till att agera motvikt genom att beskriva ett gott liv som inte kostar en mindre förmögenhet att snurra runt. Alla är fria att göra som de vill, men jag tror det är av vikt att för presumtiva FIRE-kandidater att höra röster från olika perspektiv.
Allt gott.
Edit: Aldrig blir det rätt, nu trodde jag att jag tryckte på rätt svara-knapp. Men det ser fortfarande inte ut att vara riktat till @direktorn . ![]()
Om man svarar på senaste inlägget i tråden tas visar inte forumet att det är ett svar eftersom det man svarade på ändå finns alldeles ovanför.
Vilket också kan förklara följande:
Man kan gå runt det genom att citera endast delar av inlägget man svarade på, men om man citerar hela det senaste inlägget kommer alltså forumet automatiskt att ta bort citeringen.
Det hade jag ingen aning om, har använt forum i typ 40 år känns det som. Vad irriterande. Då får jag be en massa personer om ursäkt då.
@janbolmeson kanske det kan förklaras någonstans?
Vad har du mer för billigt att gotta dig åt. Förutom kranvatten och kex, då ![]()
Skogsluft for the win! ![]()
Jag killgissar och tror att det beror på att man/de/vi/jag inte är så sugen på att sätta det på pränt på forumet. Att som i denna tråden prata om hur det ser ut i förhållande till plan är en sak, “hårda” siffror en annan.
Precis så och jag tror att du kan få bättre svar där. Men kanske en tråd att dra igång? Allt är ju individuellt, men jag kan absolut tänka mig att bolla lite tankar kring hur det blev kontra hur jag trodde det skulle bli.
Det är uppenbarligen många som tänker, drömmer och vill… men som aldrig gör det, sett ur ett större perspektiv. Jag tror att det sällan handlar om att matematiken inte går ihop. Det är andra saker som spökar.
Verkligen. E:et står ju för “tidig”. Allt över 60 skulle jag personligen inte kalla tidigt, möjligen tidigare. Men det är nog hårklyverier.
![]()
Tror det till viss del även handlar om i vilken ålder man är när man gör FIRE. Jag har mindre behov av att köpa prylar nu i 50-årsåldern än när jag var 32 år. Men det är klart att ju mer tid man har för upplevelser desto mer lär den biten kosta. Jag tänker att det jämnar ut sig och räknar med att ha samma spendnivå totalt sett före och efter FIRE.
Jag har stenkoll på vad familjen lägger pengar på idag så jag känner mig rätt trygg med vad vi kan räkna med för kostnadsnivå även efter FIRE.
Har kommentarer innan men vill lägga till detta.
När jag tänker efter så har mina investeringar gjort mig mer slösaktig automatiskt.
Jag har alltid varit motsatsen till lyx fällan. Och min framtid är löjligt osäker.
Ändå har jag
Handlat robot damsugare för 15 000
(Planerart)
Jacka för 3000
Spel för 700
Protein pulver för 1000 kr
Och mindre impuls köp.
Aldrig förr man handla så mycket på knappt 2 månader.
Så vetskapen att man ha fonder som typ ger en i snitt 12 000 per månad har gjort att jag automatiskt slösar mer. Även om jag borde vänta tills min framtid är mer säker
Mitt lilla inlägg i frågan.
Jag gör av med mindre pengar nu än när jag jobbade, kan bero på att i mina höga ålder(52) har barnen flyttat ut och när det gäller materiella ting så har jag redan skaffat det mesta jag behöver under mina jobbaktiva år, såsom hus, möbler, cyklar, gräsklippare mm.
Så om jag sitter på hela sanningen så är mitt svar att utgifterna minskar.