FIRE = ökade levnadskostnader?

Första frågan jag ställer sen ett drygt halvår som medlem.

Jag är 32 år och har ett mål med att nå en så kallad fat-FIRE någon gång i livet. Till detta kommer en summa som man anser att man kan leva på, oftast genom 4%-regeln. Jag har personligen uppskattat mitt FIRE-tal till ca 10 000 000 sek i dagens penningvärde. Men frågan jag ställer mig är, ni som har gjort en FIRE, hur har det påverkat era kostnader då mer fritid oftast skapar mer kostnader. Har eran kalkylt hållt?

Jag själv jobbar väldigt mycket vilket i sin tur gör att jag inte spenderar särskilt mycket och då får en hög sparkvot. Tror att mina kostnader kommer stiga markant när jag väl når FIRE och att min summa då inte räcker. Hur tänker ni andra i forumet som också drömmer om FIRE eller nått det?

6 gillningar

Nu är jag jobbig och besvarar dina frågor med mina egna:

Vad är det du skulle lägga mer pengar på om du gick FIRE?
Varför lägger du inte mer pengar på detta redan idag?

4 gillningar

Kanske aktiviter, resor etc? Typ allt som inte hinns med när man jobbar…

Kanske det inte läggs pengar på detta för att tiden inte finns?

2 gillningar

Då är frågan om det redan nu går att byta pengar mot tid på något sätt. Deltid? Ta ut komptid? Fler semesterdagar istället för höjd lön? Köpa tidsbesparande tjänster som hemkörning av mat? Robotdammsugare?

Personligen hade jag vid FIRE nog fått ökade utgifter på vissa områden, men också minskade på andra. Har man all tid i världen är det kanske mindre belastande att t ex serva cykeln själv. Många lägger också mycket pengar på arbetspendling, man kanske kan sälja eller nedgradera bilen.

Allt beror väl på viken livsstil du förknippar med fat-FIRE, och hur många år du räknar med att vara fire och med hur stora marginaler. Tänker att det inte bara är mer fritid som kan leda till ökade kostnader, utan även framtida livsförändringar. Räknar du med familj/barn i framtiden t ex? Inkomst som hade låtit som en kanontillvaro när jag var 32 hade inte räckt till att finansiera mitt nuvarande svenssonliv med två barn…

(Tycker spontant 10M låter mer som lean/“normal”-FIRE. Om någon sa Fat-FIRE till mig skulle min siffra nog snarare vara 100M+)

3 gillningar

Väldigt bra fråga.

Jag vill utnyttja så mycket momentum av mitt kapital för att nå mitt mål så fort som möjligt. Kanske inte vad alla velat göra i min situation men så är min tankebana just nu i alla fall. Samtidigt är det underbart med ett sånt här forum där man kan få in andra perspektiv och ge sig själv en möjlighet att omvädera sina mål och beslut.

4 gillningar

Verktyg, materiel och prylar man köper på sig i sin hobby eller för huset. Resor.

Det är ju det man gör varje ledig stund. Precis vad som indikerar att utgifterna förmodligen kommer öka. Mina utgifter sjönk drastiskt när jag började jobba igen.

Jag hinner inte konsumera när jag jobbar.

Skulle verkligen behöva ändra mindset för ett lågkostnadsliv: Sovmorgon-promenad-tupplur-läsa något-tupplur-promenad-laga mat-läggdags. Sådär billiga är sällan en ledig dag i praktiken. För mig iaf.

4 gillningar

Det är stor del min fråga i forumet kommer från. Har svårt att veta hur mycket jag kommer spendera

Just fat fire kanske är lite felaktigt annvänt av mig, men tanken är ett liv utan behov av arbete med möjligheten att resa utomlands några gånger om året( ca 3-4 gg) inga lyxresor men med normal levnadsstandard. Jag lever ett ganska modest liv annars, med inte några särskilt dyra hobbys förutom just resa (kan tänka mig att jag skulle lägga ca 150 000 om året i extrakostnader för nöjesresor efter fire)

I min beräkning räknar jag med boende utan lån och 10 000 000 i värdepapper och bank. Alltså inget bundet kapital så som bil båt mm. Med det inräknat skulle nog summan vara nog ca 16 000 000.

1 gillning

Den här frågan är som så ofta förr superkomplex. Det man fixat med sitt liv fram till FIRE påverkar utgiftsnivån under FIRE.

Mina tal räknas normalt till lean-FIRE, men å andra sidan har båda mina barn blivit stora (och en flyttat), jag behöver ingen bil, huset är betalt och en massa dyra fritidsprylar är redan inköpta. Jag reser ganska lite och den tid jag köpt vill jag använda till att just göra saker hemma, saker jag inte hann förr.

Har man drömmar om att sätta igång med en dyr hobby, åka jorden runt eller börja dejta efter ett hektiskt yrkesliv, då lär kostnaderna bli andra. Har man volatila lån och en massa att fixa i/på boendet så påverkar det osv.

Nu har min FIRE-period varit extremt kort, men jag upplever primärt lägre kostnader. Framförallt gäller det bilen i mitt fall.

Min övertygelse är oavsett att om man följer upp sin ekonomi, överväger sina framtidsplaner och ser om underhåll och drift av vardagen, så ska det inte komma några stora överraskningar.

exempel:

Vill man lära sig spela golf, åka på golfresor till berömda banor och avsluta dagarna vid hål 19 så måste man ju självklart budgetera för detta.

Vill man köpa en gammal bil, renovera denna, åka på bilmässor och veteranträffar och skaffa matchande kläder för hela upplevelsen så måste man självklart budgetera för detta.

Vill man läsa alla de där böckerna man aldrig hann, gå långa promenader i naturen och titta på djurlivet genom en sjysst kikare så måste man självklart budgetera för detta.

Men budgetarna skiljer sig åt. Gör matten. :smiley:

18 gillningar

Internetbanken lagrar ju utgifter 5 år bakåt i tiden som man kan överföra till excel.

Kanske kan du plocka ut just lediga dagar de senaste åren och få ett hum om vad utgifterna i praktiken legat på då?

2 gillningar

Min erfarenhet hittills är att det kostar ungefär samma efter FIRE som förut. Lite mer nöjesresor vägs upp av lite mindre transport och utelunchkostnader.

En stor del av den gamla jobbtiden läggs på hobbies, fritidsaktiviteter som sker mha redan betalda prylar och årsavgifter pss som innan FIRE.

Sedan tror inte jag heller att det blir en fat FIRE med de beloppen du talar om. Möjligen en chubby.

2 gillningar

Jag bränner mer pengar nu än innan jag blev helt FI med lite extra här och lite extra där. Renovering, resor, nya kläder och annat jag inte hade tid med när jag jobbade som en tok. Så ja, klart ökade levnadskostnader för mig :blush::+1:

2 gillningar

Det hänger på hur mycket man har i pengar. Tex det är lättare och handla saker som kostar 5-10 000 om man har en mille och vet att en procent ger dig en 10 000 kr.

Hade det bara varit 10 - 100 000 med 100-1000 kr per procent. Så kommer dessa utgifter på 5-10 000 kännas mer.

Med andra ord om din månads inkomst är samma som när du jobbade, så kommer du mest troligen inte spendera mer än innan du gick i fire. Såvida man inte är en kandidat för lyx fällan :joy:

2 gillningar

Jag tänker mig att det nog också kan variera över tid.

Man kanske spenderar mer på resor etc i början. Men när man blir äldre och närmar sig 70-80 år kanske utgifterna för sådant går ner. Beror iofs på hur frisk man har tur att vara vid den åldern och vilka intressen man har då.

FIRE är enligt mig inget man gör på en chansning, det är ett väl avvägt beslut som har gedigna och realistiska omkostnadskalkyler.

Man måste ju ta hänsyn till dessa eventuellt ökade kostnader och stoppa med dessa i budget, om det då visar röda siffror så kan man ju naturligvis fortfarande RE, men något FI blir det ju inte med nån ordning.

5 gillningar

Tror man ska fundera lite om man behöver göra en kalkyl. Hela tanken med FIRE är ju att du ska ha minst samma levnadsstandard efter du gått i pension som du har när du arbetat.

Såklart kostnader kommer öka, men också försvinna då du inte längre jobbar.

Många byter gärna sitt skift i gruvan mot hobbies och de kan kosta allt från ingenting till hundratusentals kronor.

Andra vill resa.

Har du 10M idag?

2 gillningar

Det behöver inte vara så. Man kanske kan ha en lägre levnadsstandard om man slipper jobba. Jag skulle kunna leva ett mera spartanskt liv egentligen men för att orka jobba vill jag gärna ha det bättre när jag är ledig.

3 gillningar

Det säger jag inte emot, tvärtom.

Financial Independence betyder dock I min mening inte att man ska dra ner på sina omkostnader.

Tyvärr handlar väldigt många trådar här om något som inte är FIRE, det behövs kanske en annan definition eller något RE variant.

2 gillningar

Man kan vara financial independent under förutsättning att man drar ner på omkostnaderna.

3 gillningar

Finns det några fler som gjort FIRE som kan komma med lite info hur det har gått för dem? Ser bara @angaudlinn i tråden som svarat